خبرنگاران عزم مسوولان کرمانشاه برای کنترل قیمت اقلام بهداشتی

به گزارش مجله سرگرمی، کرمانشاه- خبرنگاران- واحدهای تولیدی و دستگاه های نظارتی استان کرمانشاه پس از شیوع ویروس کرونا و افزایش قیمت اقلام بهداشتی به صورت ویژه به منظور کنترل بازار دست به کار شدند.

خبرنگاران عزم مسوولان کرمانشاه برای کنترل قیمت اقلام بهداشتی

پس از شیوع ویروس کرونا در کشور و هجوم مردم برای خرید اقلام بهداشتی و بعضی مواد خوراکی باعث شد که بازار سودجویان گرم و قیمت ها افزایش پیدا کند به شکلی که در این روزها، کالاهایی همچون مواد ضدعفونی نماینده مانند ماسک و الکل سفید در بازار کمیاب شده و قیمت هایی نجومی پیدا نموده اند.

در این روزها ماسک های 500 تومانی یک بار مصرف تا حدود چهار هزار تومان، ماسک های فیلتردار چهار هزار تومانی حتی تا بیش از چهل هزار تومان در بازار به فروش می رسند.

گشت ویژه تعزیرات

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه نسبت به تخلف ها در این زمینه به شدت هشدار داد و خاطرنشان کرد که گشت ویژه ای برای نظارت بر توزیع اقلام بهداشتی تشکیل شده است.

داریوش جودکی در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه عده ای از ترس مردم در حال سوء استفاده هستند، گفت: تعزیرات حکومتی کرمانشاه گشت ویژه ای به منظور برخورد با متخلفان و گرانفروشان اقلام بهداشتی همچون ماسک و دستکش تشکیل داده است.

وی اضافه نمود: در این گشت ویژه، نمایندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه علوم پزشکی نیز حضور دارند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه با بیان اینکه گشت ویژه به صورت 24 ساعته در حال نظارت بر اماکن توزیع و نگهداری اقلام بهداشتی است، گفت: در صورت مشاهده هرگونه تخلف به شدت با متخلفان و گرانفروشان برخورد خواهیم کرد.

افزایش قیمت سیر، زنجبیل و لیو

از سوی دیگر بعضی اقلام خوراکی همچون سیر، زنجبیل و لیموترش نیز در بازار با افزایش شدید قیمت روبه رو شده اند به نحوی که هرکیلوگرم زنجبیل در بازار با قیمتی حدود 150 هزا تومان به فروش می رسد و قیمت سیر به 50 هزار تومان رسیده است.

رییس اتحادیه بارفروشان کرمانشاه در این رابطه گفت: پس از شیوع ویروس کرونا، تقاضا برای بعضی انواع میوه و تره بار که گفته می گردد ممکن است برای مقابله با این ویروس مفید باشد، بسیار بالا رفته و به دنبال افزایش تقاضا، افزایش قیمت هم داشتیم.

عیسی حاجی علیانی اضافه نمود: لیموترش یکی از این موارد بود که قیمت آن اکنون در میدان بار کیلویی حدود 25 هزار تومان است.

وی با بیان اینکه لیموترش اکنون در تعدادی از انبارهای شیراز وجود دارد اما قطره چکانی وارد بازار می گردد، گفت: این امر به افزایش قیمت لیوترش دامن زده، چون تقاضا نیز برای آن بسیار زیاد است.

رییس اتحادیه بارفروشان کرمانشاه از افزایش قیمت زنجبیل تا کیلویی 150 هزار تومان هم اطلاع داد و عنوان نمود: البته هم اکنون قیمت زنجبیل تا حدودی کاهش یافته و به کمتر از کیلویی 100 هزار تومان رسیده، در حالی که قیمت واقعی آن بین 30 تا 50 هزار تومان است.

حاج علیانی اضافه نمود: قیمت سیر نیز تا کیلویی 50 هزار تومان بالا رفت، اما اکنون به حدود 20 تا 25 هزار تومان رسیده است.

به گفته حاجی علیانی، این قیمت ها قیمت عمده فروشی است و با حدود 35 درصد افزایش به دست مصرف نماینده می رسد.

برخورد اداره صمت با متخلفان

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه هم احتکار، گران فروشی، کم فروشی و تقلب، عرضه خارج از شبکه و هرگونه تخلف دیگر در فراوری و توزیع انواع اقلام بهداشتی در شرایطی که مردم در نگرانی و اضطرار ناشی از اپیدمی ویروس کرونا به سر می برند را محکوم کرد و گفت: با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.

مسعود بیگلری در این رابطه به خبرنگاران گفت: تخلف و گران فروشی اقلام مورد احتیاج مردم در این ایام غیرانسانی ترین رفتاری است که ممکن است از بعضی از افراد سودجو سر بزند.

وی با اشاره به حضور بازرسان در عرصه تقابل با تخلفات مالی، گفت: در چند روز اخیر که بازار اقلام بهداشتی با کمبود و التهاب، روبرو بوده است، بازرسان ضمن رصد مستمر بازار، پیروز به کشف 31 تخلف به ارزش بیش از یک میلیارد و 828 میلیون ریال ریال برای متخلفان شدند و متخلفان را به تعزیرات حکومتی، معرفی نموده اند.

معاون بازرسی سازمان صمت کرمانشاه عمده این تخلفات را احتکار و گران فروشی در عرضه اقلام بهداشتی، از جمله ماسک، ژل های ضدعفونی نماینده، مواد شوینده، الکل و غیره، خاطرنشان کرد و به داروخانه ها، انبارها، واسطه ها و سایر افرادی که در اندیشه سوءاستفاده از این شرایط هستند، هشدار داد که قانون دیر یا زود یقه آن ها را خواهد گرفت.

کمبود مواد بهداشتی برطرف می گردد

معاون هماهنگی امور مالی استاندار کرمانشاه هم تاکید نمود که کمبود مواد بهداشتی که پس از شیوع ویروس کرونا ایجاد شده است، به زودی برطرف خواهد شد.

راهنمایی حاتمی عصر یکشنبه در نشست با فراورینمایندگان موادبهداشتی استان اضافه نمود: کمبود ماسک و مواد ضدعفونی نماینده ناشی از تقاضای شدید جامعه بود و تمام تمهیدات لازم برای برطرف این مشکل اندیشیده شده و مردم تا چند روز آینده بابت دسترسی به این مواد دچار مشکل خاصی نخواهند شد.

وی گفت: کرمانشاه از استان های باظرفیت در مورد فراوری مواد بهداشتی و ضدعفونی نماینده است و هم اکنون هفت واحد فراوریی فعال در استان مشغول فراوری هستند که برای تامین احتیاج جامعه به مواد بهداشتی و ضدعفونی نماینده دست و سطح از آنها خواستیم با افزایش نیروی کار با تمام ظرفیت موجود، فعالیت و فراوری خود را افزایش دهند.

حاتمی اضافه نمود: تمام موانعی که در راه افزایش فراوری این واحدها وجود داشت برداشته شد و مواد اولیه لازم برای فراوری انبوه نیز تهیه شد و به زودی ضمن تامین نیارهای استان، آمادگی تامین احتیاج استان های همجوار را هم داریم.

وی در ادامه به نگرانی جامعه از کمبود شدید الکل پرداخت و گفت: متاسفانه عده ای از سودجویان با توجه به احتیاج شدید مردم اقدام به احتکار الکل نموده بودند که همین مسئله باعث نایاب شدن آن شد ولی با جلسه ای که با فراورینمایندگان داشتیم مقرر شد که به صورت سه شیفت نسبت به فراوری الکل و آب اکسیژنه اقدام نمایند تا کمبود آن در بازار حل گردد.

معاون استاندار کرمانشاه همکاری مردم را مهمترین عامل در تعادل بازار ذکر کرد و گفت: هرگونه انباشت مواد بهداشتی و ضدعفونی نماینده به طور قطع به سودجویان یاری خواهد نمود و باعث افزایش قیمت ها می گردد؛ بنابراین انتظار دولت از مردم این است که که به اندازه احتیاجشان اقدام به خرید نمایند و قطعا کمبودهای موجود در بازار تا چند روز آینده برطرف خواهد شد.

برنامه ریزی برای فراوری روزانه 22 تن نواد ضدعفونی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه نیز خاطرنشان کرد که بزودی با راه اندازی 2 واحد فراوریی روزانه 22 تن مواد ضدعفونی در استان فراوری خواهد شد.

محسن دارابی در گفت وگو با خبرنگاران گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و کمبود موادبهداشتی در بازار، مجوزهای لازم به منظور راه اندازی 2 واحد فراوریی ماسک و مواد ضدعفونی نماینده در استان صادر شده است.

وی اضافه نمود: این واحدهای صنعتی در روزهای آینده خط های فراوری ماسک و مواد ضدعفونی نماینده خود را راه اندازی و محصولات خود را به بازار عرضه خواهند کرد.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت کرمانشاه اضافه نمود: یکی از این واحدها می تواند روزانه 6 تن محلول ضدعفونی و 2 تن ژل ضدعفونی دست فراوری کند.

دارابی عنوان نمود: واحد دیگر روزانه ظرفیت فراوری 10 تن ژل ضدعفونی دست را دارد و دستگاه مورداحتیاج فراوری موردنظر برای فراوری ماسک را نیز خریداری نموده است.

وی با بیان اینکه چهار واحد صنعتی ظرفیت فراوری موادبهداشتی را دارند، گفت: اقدامات لازم به منظور ایجاد خط فراوری مواد بهداشتی مورداحتیاج در این واحدها اجرا شده است و به زودی آنها نیز خط فراوری خود را راه اندازی خواهند کرد.

رییس سازمان صمت کرمانشاه تاکید نمود: پس از عرضه محصولات واحدهای فراوریی محصولات بهداشتی کرمانشاه به بازار این استان قیمت های کاذب ایجاد شده در رابطه با ماسک و مواد ضدعفونی نماینده کاهش پیدا خواهد نمود.

دارابی اضافه نمود: اکنون 13 واحد فراوری ماسک در سطح کشور داریم که روزانه 500 هزار ماسک فراوری می نمایند و برای توزیع در اختیار وزارت بهداشت قرار می دهند.

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تا به امروز پنج نفر در این استان به بیماری کرونا مبتلا شده اند که یک نفر از آنان فوت نموده است.

آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور 978 نفر است که 175 نفر ظرف روزهای گذشته بهبود یافته و 54 نفر هم فوت نموده اند.

بیماری جدید کرونا با نام کووید-19 از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت و تا به امروز 75 هزار نفر را در این کشور مبتلا نموده و جان 2 هزار و 663 تن را گرفته است.

این ویروس دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا 2 هفته دارد و همین امر موجب شده تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا ننمایند و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان نبینند.

تا به امروز 6 نمونه از ویروس کرونا در دنیا کشف شده و با این مورد آخر، تعداد آنها به هفت مورد رسیده است؛ این ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس هاست که از سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می گردد؛ این ویروس در معمولی ترین حالت باعث سرماخوردگی می گردد و نشانه های ابتلا به آن در انسان تب، سرفه و تنگی نفس است.

کرونا مثل سایر ویروس های تنفسی است که در افراد دارای نقص ایمنی مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و دارای بیماری های خود ایمن می تواند خطرناک باشد و مرگ و میر آن ها تا به امروز بیشتر از سه درصد مبتلایان نیست.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

tour-canada.ir: تور کانادا | برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 73780

به "خبرنگاران عزم مسوولان کرمانشاه برای کنترل قیمت اقلام بهداشتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران عزم مسوولان کرمانشاه برای کنترل قیمت اقلام بهداشتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید