خواب کمتر از 6 ساعت بدن را کم آب می نماید؟

به گزارش مجله سرگرمی، کم خوابی در شب می تواند مسائل زیادی برای سلامت انسان ایجاد کند. یکی از این مسائل، خستگی و کسالت روز بعد است که در یک مقاله علمی به آنالیز علت آن پرداخته شده است.

خواب کمتر از 6 ساعت بدن را کم آب می نماید؟

به گزارش خبرنگاران، به نقل از زومیت، می دانیم که خواب به دلایل مختلف اهمیت زیادی در حفظ سلامت ما دارد. اما یکی از موارد جدید اضافه شده به این فهرست، جلوگیری از کمبود آب بدن است. نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که خواب کم تر از شش ساعت در شب می تواند باعث گردد که بدن ما میزان آب لازم را دریافت نکند.

محققان در پژوهش های خود دریافتند افرادی که در شب شش ساعت می خوابند، در مقایسه با افرادی که هشت ساعت به طور منظم می خوابند، ادرار غلیظ تری داشته و شانس ابتلای آن ها به کمبود آب بدن 16 تا 59 درصد بیشتر است. طبق یافته های این تیم مطالعاتی، احساس کسالت و خستگی بعد از بیدار شدن از یک خواب ناکافی می تواند به دلیل کم آبی بدن باشد. به همین دلیل نوشیدن یک لیوان آب در صبح گاه تفاوت بزرگی در احساس نشاط شما ایجاد خواهد نمود.

محققان معتقد هستند که یافته های آن ها می تواند به نحوه تنظیمات سیستم هورمونی بدن در تنظیم آب هم یاری کند. آن ها بر هورمونی به نام وازوپرسین تمرکز کردند که می تواند سطح مایعات بدن را کنترل کند. آشر روزینگر از اعضای این تیم پژوهشی مستقر در دانشگاه پنسیلوانیا می گوید: وازوپرسین در چرخه خواب آزاد می گردد. بنابراین، اگر زودتر از حد موعد بیدار شوید ممکن است بخش زیادی از این هورمون را از دست بدهید که همین مسئله باعث اختلال در میزان آب بدن شما خواهد شد.

از این رو، وازوپرسین نقش حیاتی در حفظ آب بدن را در زمان خواب انجام می دهد. در واقع، این هورمون می تواند برای جبران کم آبی بدن، آب موجود در ادرار را به بدن بازگرداند. چنانچه خواب ناکافی ما باعث گردد که این هورمون در مقادیر مناسب دریافت نگردد، دچار پیامدهای ناگهانی خواهیم شد!

طی مطالعه ای که اطلاعات بیش از 25 هزار بزرگسال را در چین و ایالات متحده آنالیز و ثبت نموده است، از افراد خواسته شد تا مدت زمان خواب را اعلام نمایند و نمونه های ادرار خود را به منظور آزمایش با بیومارکرهای شناساگر آب داشته باشند. در این آنالیز، وازوپرسین به طور خاص اندازه گیری نشد و به جای آن از شاخصی مانند میزان آب موجود در ادرار یاری گرفته شد .

البته شواهد کافی برای برقراری ارتباط بین کم خوابی و کم آبی بدن در این مطالعه اثبات نشد اما تعیین شد که نوعی ارتباط زیستی بین این دو عامل برقرار است. محققان در این خصوص می گویند که برای پیدا کردن این ارتباط به نمونه و زمان بیشتری احتیاج است. در واقع، سطح خواب و میزان آب بدن می توانند بر یکدیگر تاثیر متقابل بگذارند.

روزینگر می گوید: این تاثیر می تواند به صورت چرخه ای باشد؛ به طوری که کم آبی بدن باعث کم خوابی فرد گردد و کم خوابی هم مسائل کم آبی را به وجود آورد .

عوارض ناشی از کم آبی به خوبی مستند شده است؛ کم آبی بدن می تواند اثرات مضری بر توانایی شناختی و خلق وخوی افراد بگذارد. ضمن اینکه روی عملکرد کلیه و فعالیت های فیزیکی هم تاثیرگذار است. با توجه به این موضوع، ضروری است که یک بازنگری در الگوی خواب خود انجام دهید. این آنالیز مجدد احتمالا شانس زندگی طولانی تر را افزایش خواهد داد. در عین حال، ممکن است تصمیم بگیرید که یک لیوان آب در کنار تختخواب خود قرار دهید؛ به خصوص اگر بدانید که تا دیروقت بیدار خواهید بود.

روزینگر خاطرنشان می نماید: چنانچه خواب کافی نداشته اید و روز بعد احساس خستگی و کسالت دارید، بی حالی خود را با نوشیدن آب اضافی جبران کنید.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

tour-canada.ir: تور کانادا | برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 6240

به "خواب کمتر از 6 ساعت بدن را کم آب می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواب کمتر از 6 ساعت بدن را کم آب می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید