دو سامانه جدید برای اعتبار سنجی و ثبت اطلاعات حساب بانکی

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران:مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از راه اندازی دو سامانه جدید در شبکه بانکی کشور اطلاع داد.

دو سامانه جدید برای اعتبار سنجی و ثبت اطلاعات حساب بانکی

به گزارش خبرنگاران اصغرمیرمحمدصادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درباره راه اندازی و بهبود مستمر عملکرد سامانه متمرکز اطلاعات تسهیلات و تعهدات بانکی(سمات) گفت: سامانه تسهیلات و تعهدات بانکی بانک مرکزی با هدف تجمیع اطلاعات و اعتبارسنجی مشتریان شعب بانک های کشور از سال 1383 راه اندازی شد. این سامانه اطلاعات مربوط به آخرین شرایط تسهیلات اعطایی به مشتریان، اعتبارات ریالی و ارزی گشایش شده و نیز ضمانتنامه های ارزی و ریالی صادر شده را از شبکه بانکی کشور جمع آوری و تجمیع نموده و برای بانک ها و موسسات اعتباری امکان استعلام برخط برای اعتبارسنجی مشتریان قبل از پرداخت وام و سایر خدمات را فراهم نموده است.

وی اضافه نمود: با توجه به پیشرفت فناوری و لزوم افزایش سرعت و دقت در فرآیند ارسال اطلاعات تسهیلات و تعهدات پرداخت یا ایجاد شده توسط شبکه بانکی کشور به سامانه مذکور، بانک مرکزی با اهتمام بر بهینه سازی فرآیندهای قبلی، سامانه متمرکز اطلاعات تسهیلات و تعهدات (سمات) را از تاریخ 25 خرداد ماه 1398 راه اندازی و جایگزین سامانه قدیم تسهیلات و تعهدات کرد که افزایش سرعت و کیفیت فرآیند ارسال اطلاعات بانک ها و مؤسسات اعتباری به این سامانه، ایجاد قابلیت اخذ گزارش در سطوح خرد و کلان حوزه تسهیلات و تعهدات، احراز هویت اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و غیرایرانی ثبت شده در سامانه سمات از بستر سامانه نهاب از جمله مهمترین تغییرات ایجاد شده در سامانه سمات نسبت به نسخه قدیم است.

وی در ادامه یادآور شد: علاوه بر این با توجه به اینکه سامانه سمات به عنوان بانک جامع اطلاعات تسهیلات و تعهدات اشخاص، نزد شبکه بانکی کشور بوده و تمام بانک ها و مؤسسات اعتباری، آخرین شرایط بدهی اشخاص را در این سامانه اعلام می نمایند، طی همکاری با سازمان برنامه و بودجه کشور و با هدف احصاء جامع بدهی های دولت ناشی از تضامین صادره، ارتباط برخط سامانه جامع مدیریت تضامین دولت و سامانه سمات ایجاد و این موضوع طی بخشنامه ای به منظور اجرا به شبکه بانکی ابلاغ شد.

راه اندازی سامانه سیاح

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به راه اندازی سامانه سیاح (سامانه یکپارچه الکترونیکی حساب های بانکی) گفت: بانک مرکزی با راه اندازی سامانه حساب های مشتریان شبکه بانکی کشور(سیاح) نسبت به ثبت اطلاعات تمام حسابها از تاریخ 3 خرداد ماه 1399 به صورت وب سرویس در سامانه سیاح و اخذ کد رهگیری براساس تکالیف قانونی اقدام و این مهم را در 3 فاز اجرایی نموده است.

در فاز اول این طرح حدود 94 درصد از اطلاعات حسابهای مشتریان حقیقی و حقوقی که مربوط به حسابهای قبل از راه اندازی وب سرویس سامانه سیاح بوده به صورت فایل دریافت شد که حدودا شامل اطلاعات 600 میلیون حساب در شبکه بانکی است. در حال حاضر قوه قضائیه از سرویس یاد شده برای اخذ استعلام اطلاعات حساب اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده می نماید. درخصوص شرکتها و سازمانها به صورت موردی، مطابق مستندات قانونی و اعلام اداره آنالیز های حقوقی، دسترسی به منظور تطبیق شماره یا شناسه ملی با شماره شبا فراهم می گردد.

وی با اشاره به فاز دوم سامانه سیاح مطرح کرد: وب سرویس سامانه سیاح از تاریخ 3 خرداد ماه 1399 درشبکه بانکی راه اندازی و مقرر شد از تاریخ مذکور مابقی حسابهای قبلی به صورت فایلی و همچنین تمام حسابهایی که در شبکه بانکی بعد از آن تاریخ افتتاح خواهند شد به صورت آنی و برخط در سامانه سیاح ثبت و کد رهگیری دریافت نمایند که در حال حاضر در بیشتر بانکها اجرایی شده است.

میرمحمدصادقی درخصوص فاز سوم گفت: ارایه سرویس از سامانه سیاح برای قوه قضاییه و وزارت امور مالی و دارایی مطابق با تکالیف قانونی از جمله استعلام شماره حساب، مسدودی حساب و برطرف مسدودی حساب به طوری که در حال حاضر قوه قضائیه از سرویس یاد شده برای اخذ استعلام اطلاعات حساب اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده می نماید.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

tour-canada.ir: تور کانادا | برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 128407

به "دو سامانه جدید برای اعتبار سنجی و ثبت اطلاعات حساب بانکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو سامانه جدید برای اعتبار سنجی و ثبت اطلاعات حساب بانکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید