ساخت پیاده راه طبیعت در لنگرود تا سرانجام سال 99

به گزارش مجله سرگرمی، مهسا طالبی - لنگرود-خبرنگار: ساخت پیاده راه در سال های اخیر تبدیل به یکی از رویکردهای مدیریت شهری برای گسترش فضا و بافت شهری شده است.

ساخت پیاده راه طبیعت در لنگرود تا سرانجام سال 99

این رویکرد مدیریت شهری را باید به فال نیک گرفت، زیرا در حال حاضر یکی از مسائل عمده زندگی شهری، اتکای بیش از حد به حرکت سواره، در نتیجه غفلت از پیاده روی و ساماندهی فضاهای مورد احتیاج برای عابران پیاده در شهرهاست. فضاها و عرصه های عمومی یکی از عناصر ضروری و اساسی زندگی روزمره شهری و مهم ترین بخش شهرها به شمار می روند. بر همین اساس چند سال است که در گیلان شاهد توسعه پیاده راه ها هستیم.

اکنون در رشت بزرگ ترین پیاده راه کشور مورد استفاده و توجه شهروندان و مسافران واقع شده است. در قسمت هایی از بازار لاهیجان و آستانه اشرفیه و انزلی نیز این طرح اجرا شد. پیاده راه طبیعت نیز در لنگرود به شیوه ای مناسب در حاشیه تالاب کیاکلایه این شهر ایجاد شد؛ پیاده راهی که قرار است ساکنان این شهر را با تالاب پیوند دهد و از حجم تردد خودروها در این راستا طبیعی بکاهد.

  • اهمیت ایجاد پیاده راه طبیعت

سخنگوی شورای اسلامی شهر لنگرود با بیان این که پیاده راه یکی از پایدارترین زیرساخت های رفت وآمد شهروندان است، اظهار کرد: پیاده راه می تواند از جنبه های مختلف کالبدی، اجتماعی، زیست محیطی، فرهنگی، مالی و سیاسی سبب توسعه پایدار شهرها گردد. بهمن کامکار اضافه نمود: یک محیط شهری برای آن که به محیطی متمرکز بر رفت وآمد عابران تبدیل گردد، باید دارای شاخص ها و مولفه های فیزیکی خاصی باشد تا در ذهن استفاده نمایندگان به فضایی متمایز، ایمن، خاطره انگیز و سرزنده تبدیل گردد.

پیاده راه ها که بستر اصلی حرکت عابران هستند، در شهرها مانند کانون های رشد عمل می نمایند و تاثیر بسزایی در اصلاح و تحریک فضاهای پیرامونی خود دارند. وی بیان نمود: ایجاد پیاده راه طبیعت در لنگرود از راه هایی است که می تواند در تجدید حیات مدنی مرکز شهر موثر باشد. بی شک شهروندان، این پیاده راه را به خاطر امنیت و آرامش فضای آن و نبود خودرو و آلودگی دوست خواهند داشت.

  • نخستین پیاده راه سلامت در پارک فجر

سخنگوی شورای شهر لنگرود گفت: پیش از این طرح نیز نخستین پیاده راه سلامت این شهرستان با اقدام شهرداری لنگرود در پارک فجر ایجاد شد. این پروژه با نگاهی کاملا جامع، کامل و استاندارد برای رفاه شهروندان تعریف شده است. کامکار به نحوه طراحی و چیدمان مبلمان شهری، فضای سبز و نورپردازی محوطه پیرامونی استخر پارک فجر هم اشاره نمود و اضافه نمود: نوع مبلمان شهری و نیمکت هایی که در این محوطه استفاده شده در نوع خود جالب است. این پیاده راه شامل راستا مجزا برای پیاده روی شهروندان و راستا ویژه برای دوچرخه سواران است.

همچنین ایجاد ست های ورزشی و ایستگاه های سلامت و مشاوره پزشکی از دیگر ویژگی های آن است. راه اندازی بازارچه ثابت صنایع دستی هم از موارد درآمدزا برای شهرداری لنگرود است. اکنون قصد داریم پیاده راه طبیعت را هم در راستا دیگری از تالاب به محور گردشگری شهری لنگرود تبدیل کنیم. این عضو شورا، ایجاد پارک ها و پیاده راه ها را به دلیل اهمیتشان در زیباسازی منظر شهری و جذب گردشگر مهم برشمرد و توضیح داد: استفاده از مزایای مالی و فرهنگی در شهرهای گردشگرپذیر احتیاجمند دانش مدیریت شهری قوی است که بخشی از این مدیریت باید بر ایجاد، کنترل و اهمیت دادن به پارک ها و فضاهای آرامش بخش، تفریحی، ورزشی و فرهنگی برای شهروندان متمرکز گردد.

  • اعتبار استانی برای پروژه پیاده راه طبیعت

شهردار لنگرود هم در گفت وگو با خبرنگاران پیاده راه سلامت را یکی از ماندگارترین پروژه های شهرداری لنگرود در حوزه مدیریت شهری دانست و گفت: شهرداری لنگرود یکی از اولویت های کاری خود را ایجاد بوستان و توسعه فضای سبز از منظر زیبایی شناسی قرار داده است. با توجه به اقدامات انجام شده و همچنین برنامه های آینده مدیریت شهری در آینده نزدیک می توانیم شهری زیبا و آباد داشته باشیم.

مهدی رجایی درباره پروژه پیاده راه طبیعت هم اظهار کرد: این پیاده راه یکی از طرح های بزرگ عمرانی شهرستان لنگرود است که به طول 1.5 کیلومتر و عرض 15 متر که در بعضی قسمت ها به 30 متر هم می رسد، ایجاد خواهد شد. با توجه به این که رفت وآمد شهروندان و مسافران به تالاب کیاکلایه زیاد است و راستا جذابی نیز برای تردد عابران وجود دارد، تصمیم گرفتیم که این راستا را به پیاده راه طبیعت تبدیل کنیم.

وی درباره نوع طراحی این پیاده راه گفت: این پیاده راه با نگاهی کاملا مهندسی و علمی طراحی شده است. شهروندان در این پیاده راه با توجه به ارتفاع در نظر گرفته شده در بعضی قسمت ها می توانند به کل محیط اشراف داشته باشند. همچنین فضایی برای عکاسی هم در این پروژه تعریف شده است. به تناسب پروژه در نقاط مختلف استریت فودها و کافه هایی ایجاد می گردد که کارهای زیرسازی آنها در حال اجرا است. امیدواریم تا خاتمه سال 99 این پروژه به خاتمه برسد.

شهردار لنگرود اضافه نمود: اجرای این طرح از یک سال پیش شروع شده و مجریان طرح تاکنون مشغول پر کردن محوطه برای زیرسازی بودند، زیرا در بعضی نقاط تا 2 متر خاکریزی برای مسطح کردن جاده احتیاج است. با اتمام زیرسازی، پیمانکار از جلوی بیمارستان تازه تاسیس لنگرود کار را شروع کرد. این طرح از کنار بیمارستان شهید حسین پور تا میدان لک لک در چند فاز اجرا می گردد.

رجایی درباره هزینه اجرا هم اظهار کرد: اعتبار این پروژه استانی و در راستای طرح بازآفرینی شهری است. فعلا بودجه ما یک میلیارد تومان است و اگر به سرعت کار را دنبال کنیم باز هم می توانیم از محل اعتبارات طرح سراسری بازآفرینی شهری بودجه دریافت کنیم. این مقام مسئول درباره پوشش گیاهی مد نظر برای حاشیه این پیاده راه و استفاده از گونه های بومی برای زیباسازی بیان نمود: این راستا درختان و پوشش جنگلی دارد و احتیاجی به کاشت مجدد درخت نیست. با این حال اگر هم قرار باشد در این راستا درختی کاشته گردد، حتما باید از درختان بومی همان راستا باشد که پوشش آن را بر هم نزند.

  • تنها جنگل شهری کشور در لنگرود

تالاب کیاکلایه لنگرود از جمله تالاب های شهری کشور است. این تالاب در گذشته بسیار گسترده بود، اما در چند دهه اخیر به دلیل دخل و تصرف های گوناگون بخش زیادی از آن نابود شده است که از جمله می توان به ایجاد چندین خیابان، مجتمع اداری و ورزشی، پارک فجر، پارک بازار، سایت آتش نشانی و بخش موتوری شهرداری، سایت دفن زباله، مسکن مهر، واحدهای مسکونی، بیمارستان و مصلا در ادوار مختلف اشاره نمود. این تالاب هنوز از وسعت نسبی و یک جنگل تالابی برخوردار است که می توان گفت این جنگل تنها عرصه جنگلی، شهری کشور به شمار می آید. امیدواریم این عرصه تالابی و جنگلی مورد توجه سازمان حفاظت محیط زیست قرار بگیرد و در فهرست آثار طبیعی کشور ثبت گردد.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

tour-canada.ir: تور کانادا | برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 41772

به "ساخت پیاده راه طبیعت در لنگرود تا سرانجام سال 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت پیاده راه طبیعت در لنگرود تا سرانجام سال 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید