عسل و فواید آن برای کاهش وزن

به گزارش سلامت و شاد باشیم، عسل می تواند آب، انرژی، فیبر، قند، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف را در اختیار بدن انسان قرار دهد. عسل حاوی مواد معدنی مانند آهن، سدیم، پتاسیم، فسفر، روی، و کلسیم است.

عسل و فواید آن برای کاهش وزن

عسل یک ماده غذایی مفید است که از آن می توان در بیشتر برنامه های کاهش وزن استفاده کرد. اگر در کوشش برای کاهش وزن خود هستید، عسل می تواند بسیار مفید باشد، اما پیش از صحبت درباره فواید این ماده غذایی برای کاهش وزن، باید درباره بعضی نگرانی ها که اغلب درباره مصرف عسل وجود دارند، صحبت کنیم.

افراد بسیاری این پرسش ها را مطرح می نمایند که آیا عسل نوعی قند محسوب نمی گردد؟ آیا مصرف آن به افزایش وزن منجر نمی گردد؟ آیا کالری های موجود در عسل کوشش های اجرا شده برای کاهش وزن را خنثی نمی نماید؟

عسل حاوی قند است، اما برخلاف قند های پالایش شده، عسل حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مفید نیز است. شکر پالایش شده که مردم اغلب برای شیرین کردن غذا های خود استفاده می نمایند به عنوان یک منبع کالری های خالی در نظر گرفته می گردد به این معنی که مصرف آن فایده خاصی ندارد.

به طور معمول، برای گوارش شکر، ویتامین ها و مواد معدنی ذخیره شده در بدن به کار گرفته می شوند که می تواند به استفاده از مقدار زیادی از مواد مغذی ضروری منجر گردد. این مواد مغذی برای حل کردن چربی ها و کلسترول ضروری هستند، از این رو، مصرف شکر به نوعی منابع مهم بدن را هدر می دهد.

بر همین اساس، زمانی که بیش از حد شکر مصرف می کنید، افزایش وزن می تواند نه تنها به واسطه کالری های دریافتی، بلکه به واسطه کمبود ویتامین ها و مواد معدنی رخ دهد. عسل این اثر را متعادل می نماید، زیرا منبع خوبی برای مواد مغذی مختلف است و در صورت مصرف به میزان درست به افراد در کاهش وزن یاری می نماید.

عسل می تواند آب، انرژی، فیبر، قند، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف را در اختیار بدن انسان قرار دهد. عسل حاوی مواد معدنی مانند آهن، سدیم، پتاسیم، فسفر، روی، و کلسیم است. همچنین، این ماده غذایی حاوی ویتامین هایی مانند فولات، نیاسین، ریبوفلاوین، ویتامین C، و ویتامین B. 6 است و همچنین سطوح کم از سلنیم، پروتئین، فیبر و اسید های آمینه را ارائه می نماید.

برای افراد چاق و دارای اضافه وزن، عسل نه تنها می تواند خطر ابتلا به اختلالات قلبی عروقی را کاهش دهد، بلکه وزن بدن را نیز افزایش نمی دهد. نتایج یک پژوهش نشان داد که مصرف عسل در مقایسه با شکر ممکن است به کاهش سطوح کلسترول بدن یاری کند. همچنین، عسل در مقایسه با شکر به افزایش کمتر در سطوح گلوکز پلاسما منجر می گردد.

فواید عسل برای کاهش وزن

عسل و آب گرم

باور بر این است که عسل توانایی سوزاندن چربی ذخیره شده در بدن را دارد. زمانی که این چربی برای فراوری انرژی و انجام فعالیت های روزانه سوزانده می گردد، شما کاهش وزن تدریجی و رهایی از مسائل چاقی خود را شاهد خواهید بود.

همچنین، عسل نشان داده است که سطوح کلسترول خوب (HDL) در بدن را افزایش می دهد و در کنار یک روتین فعالیت بدنی منظم و رژیم غذایی متعادل، فشار کاری قلبی عروقی را کاهش می دهد که می تواند به معنای تجربه یک زندگی سالم تر و فعال تر باشد.

این شرایط می تواند به کاهش وزن هرچه بیشتر یاری کند، زیرا دیگر نگرانی چندانی بابت آترواسکلروز (تصلب شرایین) یا خطر حمله قلبی یا سکته مغزی در هنگام اجرای برنامه های ورزشی وجود ندارد. نتایج یک پژوهش نشان داد که ترکیب یک قاشق چایخوری عسل با 150 میلی لیتر آب ولرم و مصرف روزانه این نوشیدنی می تواند این فرایند مفید را تحریک کند.

عسل و آبلیمو

عسل هنگامی که همراه با آب ولرم و آبلیمو (آبلیموی تازه بدون شکر یا نمک) مصرف گردد می تواند به کاهش وزن شما یاری کند. افراد بسیاری این نوشیدنی را در شروع روز به عنوان روشی برای تحریک کاهش وزن مصرف می نمایند.

عسل حاوی 26 اسید آمینه و بعضی ویتامین ها و مواد معدنی ارزشمند است که بسیاری از آن ها برای تقویت سوخت و ساز بدن مفید هستند. با تنظیم سوخت و ساز بدن، غذا به خوبی گوارش، جذب و استفاده می گردد، و چربی به انرژی قابل استفاده تبدیل می گردد. از این رو، سلامت کلی انسان تقویت می گردد.

آبلیمو ترکیبی سرشار از ویتامین C. است که به پاکسازی و بهبود عملکرد کبد و تسریع سوخت و ساز چربی یاری می نماید. افزون بر این، آبلیمو عملکرد گلوتاتیون را افزایش می دهد که یک آنتی اکسیدان کلیدی برای مبارزه با رادیکال های آزاد و تقویت ایمنی بدن است.

به واسطه قدرت کاهش وزن آبلیمو در ترکیب با آثار محرک سوخت و ساز عسل، مصرف روزانه این نوشیدنی می تواند نتایج جالب توجه ای را به همراه داشته باشد.

عسل و دارچین

ترکیب عسل، دارچین و آب گرم یک دستورالعمل محبوب دیگر برای کاهش وزن است. بعضی مطالعات نشان داده اند که استفاده از دارچین برای کاهش وزن مفید است.

یک قاشق چایخوری پودر دارچین را با یک قاشق غذاخوری عسل در یک فنجان (150 میلی لیتر) آب گرم ترکیب کنید. مواد را به خوبی هم زده و این نوشیدنی را با معده خالی مصرف کنید.

همچنین، دارچین نشان داده است که یک اثر تنظیم نماینده بر سطوح قند خون و سوخت و ساز گلوکز دارد. سطوح بالای قند خون می تواند به افزایش ذخیره چربی در بدن منجر گردد، از این رو، دارچین اثر مثبتی بر این جنبه از کاهش وزن دارد. همراه با قدرت سوخت و ساز عسل، این ترکیب می تواند گزینه ای قدرتمند برای یاری به افزایش اثربخشی کوشش های شما برای کاهش وزن باشد.

رژیم غذایی خواب زمستانی

هر ساله رژیم های غذایی جدیدی معرفی می شوند، از این رو، آگاهی از این که کدام یک می توانند برای بدن و کاهش وزن شما مفید باشند، سخت است. در رژیم غذایی خواب زمستانی برای کاهش وزن، شما باید پیش از خواب یک قاشق (5 گرم) عسل مصرف کنید.

زمانی که خواب هستید، عسل به تحریک عملکرد کبد و کاهش هورمون های استرس موجود در بدن شما ادامه می دهد. همان گونه که از نام رژیم غذایی خواب زمستانی معین است، شما می توانید خواب را به روشی سالم و آرامش بخش تجربه کنید.

بهبود گوارش

عسل به بهبود گوارش یاری می نماید که می تواند به کاهش وزن استاتیک در دستگاه گوارش شما یاری کند. از این رو، عسل می تواند پس از شام و با یک اختلاف زمانی 45 دقیقه تا یک ساعت، به ویژه پس از یک وعده غذایی عظیم، مصرف گردد.

جایگزینی برای شکر

عسل جایگزین خوبی برای شکر است. عسل را می توان در نوشیدنی های مختلف از جمله چای و آب لیمو استفاده کرد. همراه با مواد غذایی دیگر، از عسل می توان در تهیه دسر ها نیز استفاده کرد. برای دریافت مواد مغذی بیشتر، طعم بهتر و کاهش خطر افزایش وزن، شما می توانید عسل را همراه با جو دوسر یا در ساندویچ کره بادام زمینی خود بهره ببرید.

مطالعه ای هشت هفته ای که در نشریه International Journal of Food Sciences and Nutrition منتشر شد، نشان داد که عسل می تواند آثار مفیدی بر وزن بدن و لیپید های خون بیماران مبتلا به دیابت داشته باشد. با این وجود، عسل موجب افزایش سطوح هموگلوبین A. 1 C. نیز شد. از این رو، بیماران مبتلا به دیابت باید نسبت به مصرف عسل محتاط باشند.

افراد بسیاری برای کاهش وزن به میزان قابل توجهی غذای مصرفی خود را کاهش می دهند، اما این اقدامی بالقوه خطرناک است. اگر به میزان کافی غذا مصرف نکنید، که گزینه اصلی برای کسب کالری، ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر است، سیستم ایمنی بدن شما نیز ضعیف خواهد شد.

همیشه به یاد داشته باشید

برنامه کاهش وزن شما باید همیشه بر حصول اطمینان از دریافت تمام مواد مغذی و نه فقط کاهش کالری های مصرفی متمرکز باشد. افزون بر این، شما باید میزان کالری سوزی روزانه خود را به وسیله ورزش منظم در کنار دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم افزایش دهید تا به نتایج دلخواه دست یابید. کاهش وزن یک فرایند تدریجی است و نباید به دنبال راستا های میانبر برای آن باشید، زیرا ممکن است به سلامت شما آسیب برسانند.

نکته: همیشه با یک متخصص تغذیه معتبر و دارای صلاحیت برای دریافت یک برنامه غذایی مناسب مشورت کنید.

منبع: فرادید

به "عسل و فواید آن برای کاهش وزن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عسل و فواید آن برای کاهش وزن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید