معاون وزیر علوم: 260 میلیون دلار محصول دانش بنیان از کشور صادر شد

به گزارش مجله سرگرمی، شیراز-خبرنگاران- معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: 260 میلیون دلار از محصولات تولیدی شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری کشور، ظرف یک سال گذشته به خارج صادر شده است.

معاون وزیر علوم: 260 میلیون دلار محصول دانش بنیان از کشور صادر شد

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، مسعود برومند سه شنبه در نشست با فعالان علم و فناوری و شرکت های فناور و دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان فارس در شیراز بیان داشت: کیفیت محصولات، اصل مهمی است که باید مد نظر شرکت های دانش بنیان و فناور قرار گیرد تا مشتری از کالاهای تولیدی این شرکت ها رضایت کامل داشته باشد.

وی، با تاکید بر عزم پایدار دولت در حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناور گفت: دولت با هدف پشتیبانی از پارک های علم و فناوری، اقدامات بی نظیری در سال 98 انجام داده که یکی از آنها افزایش 74 درصدی بودجه این پارک هاست و بیشترین افزایش بودجه امسال را این حوزه داشته و این بیانگر اهمیت حوزه فناوری برای دولت است.

برومند ادامه داد: هم اینک 62هزار نفر در پارک های علم و فناوری کشور شاغل هستند و 17سال است که از عمر فعالیت این پارک ها سپری می شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 42 پارک علم و فناوری و 196مرکز رشد در ایران وجود دارد و شمار واحدهای فناور مستقر در پارک های علم و فناوری کشور بیش از شش هزار شرکت است که حدود یک سوم از آنها دانش بنیان است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان نمود: توسعه کسب و کارهای دانش بنیان کار دشواری است و بسیاری از کشورها در این مساله ناموفق عمل کرده اند.

برومند، به پاره ای از موانع فراروی شرکت های دانش بنیان در کشورمان اشاره کرد و گفت: یکی از موانع اصلی این است که این شرکت ها نمی توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند و منابع اقتصادی پارک های علم و فناوری هم بسیار اندک است و قادر به حمایت کافی از این شرکت ها نیستند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: شرکت های دانش بنیان و فناور اگر مسئله ای در حوزه اخذ تسهیلات بانکی دارند می توانند این موارد را مطرح و نسبت به طرح شکایت اقدام کنند تا سریعا به این موارد رسیدگی شود.

وی، موضوع تجاری سازی محصولات را یکی دیگر از مسائل شرکت های دانش بنیان و فناور برشمرد و گفت: برخی از شرکت های بزرگ در کشور ما به شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری به چشم رقیب می نگرند در صورتی که شرکت های بزرگ و کوچک می توانند با هم افزایی فناورانه، نقش مکمل یکدیگر را بازی کنند و این مساله ای است که در کشورهای پیشرفته در حوزه فناوری نهادینه شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از نداشتن شجاعت تصمیم گیری در برخی از مدیران، به عنوان یکی از موانع پیش روی شرکت های دانش بینان یاد کرد و گفت: محدودیت های ناخواسته و خود خواسته ای در حوزه فناوری وجود دارد که باید حل شود تا راستا پیشرفت شرکت های دانش بنیان هموار و توسعه اقتصادی در کشور محقق شود.

وی ادامه داد: یکی از مسائل شرکت های دانش بنیان در حوزه تولید دارو، اخذ مجوزهاست که این مساله در کشورهای دیگر هم وجود دارد و باید نگرش بدبینانه در این باره کنار گذاشته شود.

برومند، همچنین به برخی از اظهارات مطرح شده در مورد ایجاد پارک های علم و فناوری تخصصی در حوزه پزشکی در کشور اشاره و بیان نمود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نه می تواند و نه منطقی است که زنجیره ای جداگانه مانند پارک های علم و فناوری که اکنون در کشور فعال هستند، ایجاد کند و تنها راه حل موجود در این زمینه افزایش هم افزایی و همکاری با پارک های علم و فناوری است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: ارتباط گیری وزارت بهداشت با پارک های علم و فناوری باید افزایش یابد تا شرکت های تخصصی و دانش بنیان بخش درمان و بهداشت نیز در این محیطی که اکنون وجود دارد، فعالیت خود را گسترش دهند.

وی گفت: یکی از سیاست های وزارت علوم مبتنی بر این است که ارتباط پارک های علم و فناوری با دانشگاه های علوم پزشکی و سایر دانشگاه ها افزایش یابد و حتی اگر این امکان وجود داشته باشد باید محل برخی از پارک های علم و فناوری را به کنار دانشگاه ها انتقال داد.

برومند در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بیشترین شکایت های شرکت های دانش بنیان و فناور مستقر در پارک های علم و فناوری در سال 97 مربوط به حوزه شناسایی و دانش بنیان بودن شرکت ها و همچنین مسائل گمرکی بود.

او بیان نمود: حوزه دانش بنیان، نیازمند صبوری است و باید ارتباطات شرکت های فعال در این حوزه نیز تقویت شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین بیان نمود: این وزارتخانه در حال کوتاه کردن فرآیندها در حوزه فناوری است و حتی اختیارات و کارهای اجرایی در این زمینه به استانها واگذار خواهد شد.

**لزوم توجه به تحقیق و پژوهش در تولیدات دانش بنیان

رئیس پارک علم و فناوری استان فارس نیز این نشست گفت: شرکت های دانش بنیان نیاز دارند که رابطه بین دانشگاه ها و پارک علم و فناوری به ویژه در حوزه تحقیق و پژوهش افزایش یابد.

فرید مُر اضافه کرد: برخی از موانعی که در حوزه فناوری وجود دارد باید با انجام کارهای فرهنگی برطرف شود تا هم افزایی فناورانه به ویژه در بین فعالان این عرصه افزایش یابد.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه، اخذ مجوز برای ساخت دارو، نیازمند دریافت 19مجوز است در صورتی که وارد کننده به راحتی اقدام به واردات حجم زیادی از همان دارو می کند.

رئیس پارک علم و فناوری استان فارس اضافه کرد: تا زمانی که این گونه تعارضات در کشور ما وجود دارد نمی توان انتظار داشت که شرکت های دانش بنیان به راحتی بتوانند کار و پیشرفت کنند و امیدواریم که دولت راستا پیش روی شرکت های دانش بنیان را هموار کند.

**شرکت ها ماموریت گرا شوند

رئیس پارک علم و فناوری استان فارس همچنین بر لزوم توجه به ماموریت گرا کردن فعالیت اینگونه پارک ها تاکید کرد و اضافه کرد: اکنون شرکت های مستقر در این پارک ها، عرضه گرا هستند و محصولاتی را تولید می کنند که بعد به مرحله تجاری سازی رسانده و در نهایت روانه بازار کنند در صورتی که می توان با سفارش محصولات و ماموریت گرا کردن فعالیت این شرکت ها گام موثری در موفقیت آنها و در نتیجه توسعه اقتصادی کشور برداشت.

مُر بیان نمود: هم اینک 321 شرکت فناور در پارک علم و فناوری استان فارس مستقر است که از این تعداد 57 شرکت دانش بنیان است و در مجموع این شرکت ها موجب ایجاد اشتغال برای یک هزار و 626 نفر شده و در سال 97 نیز شش میلیون و 850 هزار دلار صادرات داشتند.

9873 /6118 /2027

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

tour-canada.ir: تور کانادا | برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 20626

به "معاون وزیر علوم: 260 میلیون دلار محصول دانش بنیان از کشور صادر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون وزیر علوم: 260 میلیون دلار محصول دانش بنیان از کشور صادر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید