مهمان نوازی؛ کلید رونق گردشگری همدان

فاطمه کاظمی- همدان ـ خبرنگار :کافی است چند دقیقه پای صحبت های کارشناسان گردشگری بنشینید تا متوجه شوید بیشتر آنها معتقدند هرچه در همدان رویداد بین المللی و ملی برگزار کنیم.

مهمان نوازی؛ کلید رونق گردشگری همدان

هرچه تیزر و بروشور و بنر طراحی کنیم، هرچه هتل، مهمانپذیر، رستوران و کافه بسازیم و هزاران کار دیگر برای تبلیغ گردشگری همدان انجام دهیم تا زمانی که شهروندان همدانی پذیرای گردشگران نباشند، همدان شهر گردشگرپذیر نخواهد شد. ممکن است برخی شهروندان به دلایل متعدد از رفتار درست و منطقی با گردشگران ایرانی و غیرایرانی غفلت کنند و این اتفاق اگر با بی اخلاقی و بداخلاقی همراه باشد، باعث می شود برخی گردشگران سفربه همدان را با خاطره خوش به انتها نرسانندبخش دیگر به ضعف مسئولان میراث فرهنگی، شهرداری و سایر متولیان که شهروندانشان را در این زمینه آموزش نداده اند و اهمیت ورود مسافر و گردشگر را به این شهر برای آنان تبیین نکرده اند. اجازه دهید در این شهر چرخی بزنیم و چند نمونه را که مصداق ادعایمان است برای شما بازگو کنیم و قضاوت را به شما بسپاریم.

  • رفتارهای عجیب در برابر دانشجویان خارجی

چندی پیش رئیس دانشگاه بوعلی سینا در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: یکی از بزرگ ترین مسائل مسئولان این دانشگاه در مورد دانشجویان خارجی پذیرفته نشدن آنها از سوی شهروندان است. انگار ما هنوز به این باور نرسیده ایم که هریک از این دانشجویان به اندازه یک سفیر و وزیر برای این کشور مهم هستند و بعد از بازگشت به کشورشان از این کشور و از این شهر برای مردمانشان سخن ها خواهند گفت. انگار هنوز نتوانسته ایم این موضوع را به امر درونی تبدیل کنیم که اظهارنظر و قضاوت هریک از این دانشجویان در کشورشان می تواند صدها گردشگر را روانه همدان کند یا آنها را برای همیشه از سفر به ایران و همدان منصرف سازد. در برخی کشورهای اروپایی دانشجویان خارجی را به صورت رایگان پذیرش می کنند و بهترین شرایط را برای آنها مهیا می کنند تا این دانشجویان بعد از اتمام تحصیل و بازگشت به کشورشان بهترین مبلّغ برای گردشگری این کشورها باشند. یعنی ما هنوز گام اول را هم برنداشته ایم.

  • برخورد نامناسب با گردشگران داخلی

این روزها همدان مفتخر به میزبانی مسافران و گردشگرانی است که از گرمای استان های جنوبی کشور فرار کرده اند تا از آب وهوای مطبوع همدان لذت ببرند و از آثار تاریخی و طبیعی این شهر دیدن کنند. بیشتر آنها در گفت وگو با خبرنگاران از برخورد نامناسب شهروندان همدانی دلخور بودند. آیا این که یک نفر صرفا رنگ پوستش با ما متفاوت است یا به زبان و گویشی غیر از زبان و گویش ما صحبت می کند، مستحق رفتارهای نامناسب است؟ آن هم در شرایطی که سال هاست چنین مسائلی نه فقط در کشورهای توسعه افته بلکه در بسیاری از شهرهای کشور ما نیز حل شده است و همه به یک چشم و با احترام نگریسته می شوند. ضمن این که همین تفاوت هاست که کشور ایران را به کشوری جذاب تبدیل کرده است؛ کشوری که هر کس با هر رنگ، مذهب، زبان و گویشی به راحتی در آن زندگی می کند.

  • ناآگاهی اقشار در معرض دید

برخی از فروشندگان همدانی با مسافران و گردشگرانی که به قصد خرید اقلام مختلف به آنها مراجعه می کنند، به بدترین شکل ممکن برخورد می کنند. بیشتر رانندگان ناوگان تاکسیرانی همدان آثار تاریخی و طبیعی همدان را نمی شناسند و از ارائه راهنمایی جزئی به مسافران و گردشگران عاجزند. برخی از هتل داران، رستوران داران و کافه داران از کوچک ترین استانداردهای تشریفات بی خبرند و حتی نمی توانند به مسافر و گردشگر درباره منویی که جلو او گذاشته اند توضیح دهند. متاسفانه اینها اقشاری اند که مسافران و گردشگران از بدو ورود به این شهر با آنها تعامل دارند و آنها را کنندگان شهروندان این شهر می دانند همان طور که ما در سفر به شهرهای مختلف از نحوه برخورد راننده تاکسی، فروشنده، هتل دار، رستوران دار، کافه دار و اقشاری از این دست درباره همه شهروندان آن شهر قضاوت می کنیم.

  • اهمیت برخورد با گردشگران

یک روان شناس اجتماعی در این باره به خبرنگاران می گوید: یکی از اصلی ترین عوامل رشد و توسعه صنعت گردشگری در همه مناطق جفرافیایی، فرهنگ چگونه رفتار کردن با گردشگران است. این نکته که هر گردشگر افزون بر بازدید از جاذبه های گردشگری، با فرهنگ و رفتار مردم جامعه میزبان نیز آشنا می شود از اهمیت بسزایی برخوردار است. فراموش نکنیم گردشگران می توانند بهترین سفیران تبلیغاتی باشند و مثبت یا منفی بودن این تبلیغات به رفتار جامعه میزبان بستگی دارد.

نبود آموزش کافی در چگونگی رفتار با یک گردشگر نه تنها سبب نارضایتی گردشگر و از بین بردن فرصت های بعدی برای حضور وی در جامعه میزبان می شود، بلکه شکل گیری تصویری منفی و ناخوشایند در ذهن وی را به دنبال خواهد داشت. حجت الله حاتمی ادامه می دهد: بنا به دلایل متعددی همدان هیچ گاه نتوانسته است آن طور که باید و شاید از صنعت گردشگری خود بهره ببرد آن هم با توجه به جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی این استان، اما قبل از آن که به دلایل این مهم بپردازیم باید در این زمینه با برخی موارد آشنا شویم.

  • 2 دسته گردشگر

این روان شناس بیان می کند: گردشگران استان همدان به 2 دسته اصلی تقسیم می شوند: دسته اول گردشگران خارجی اند که یا تورهای سیاحتی اند که مجموعه گردشگری موظف به ارائه خدمات گردشگری به آنها می شود و یا افراد جهانگرد و گردشگری هستند که به دور از این قالب ها و به طور کاملا اختیاری و آزاد و با فرهنگ علمی مسافرت می کنند و از گردشگران حرفه ای محسوب می شوند. متاسفانه در مورد چگونگی برخورد با این افراد دانش کافی در استان وجود ندارد حتی غالب گردشگران در برخورد با شهروندان برای پرسیدن یک آدرس دچار مشکل می شوند. دسته دوم گردشگرانی هستند که از اقصی نقاط کشور به همدان سفر می کنند و در واقع گردشگران داخلی را تشکیل می دهند. گروه دوم یا برای بازدید از اماکن طبیعی و تاریخی به همدان می آیند یا این که در گروه گردشگری سلامت جای می گیرند که براساس شواهد می توان گفت با این دسته از گردشگران هم برخورد مناسبی نمی شود.

  • زبان به مثابه پل ارتباطی

این روان شناس اجتماعی می گوید: اگر صادقانه به خود و اطرافیانمان بنگریم می بینیم که بسیاری از ما حتی در به کار بردن کلمات محاوره ای ساده زبان انگلیسی و زبان ها و گویش های رایج کشور هم ناتوانیم. به یاد داشته باشیم تبحر نسبی در تکلم یک زبان علاوه بر زبان مادری امروزه امر بسیار معمولی در میان افراد است و در بسیاری از کشورها اکثر قریب به اتفاق افراد به زبانی غیر از زبان مادری تسلط دارند، چراکه در بحث گردشگری بنا به ظرفیت و میزان پذیرش گردشگر از استان، تسلط به زبان انگلیسی و زبان های دیگر می تواند در جذب گردشگر و جلوگیری از بروز مسائل آینده موثر باشد یا لااقل به همان میزان که فروشنده های شهرهای نجف، کربلا، مکه، مدینه و دوبی دست و پا شکسته می توانند فارسی تکلم کنند ما نیز به همان میزان دست کم باید بتوانیم زبان انگلیسی و حتی زبان ها و لهجه های رایج در مناطق مختلف جغرافیایی کشور خودمان را بفهمیم و جوابگو باشیم.

  • دانش کافی در مورد اماکن تاریخی و طبیعی

این روان شناس اظهار می کند: تصور کنید برای گردشگری در مورد یک منطقه تاریخی یا طبیعی سوالاتی پیش بیاید، در این شرایط کسی باید حضور داشته باشد و جوابگوی سوالات او باشد. اگر به دلیل نداشتن اطلاعات کافی کسی پاسخ مناسب و درستی برای پرسش او نداشته باشد، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ این مساله به اندازه ای اهمیت دارد که باید اقشار مختلف مناطقی که دارای ابنیه و جاذبه های خاص گردشگری هستند حداقل اطلاعات اولیه درباره اماکن تاریخی و طبیعی شهر خود داشته باشند تا بتوانند گردشگران را راهنمایی کنند.

حاتمی می افزاید: بدون شک عده کمی از مردم به این مشکل پی برده اند که اماکن گردشگری و توریستی ما به دلیل بی توجهی، چه از بعد طبیعی و چه از حیث هنری، با معضل فرسایش مواجهند. نبود امکانات اقامتی بلندمدت یا کوتاه مدت، بی توجهی به معماری اصیل و بومی منطقه، امکانات محدود اماکن اقامتی و استراحتگاه های بین راهی و نبود سامانه بازرسی های منظم و معتبر از مهم ترین عوامل بروز کاهش حضور گردشگر در اماکن گردشگری و نیز تخریب محیط از سوی گردشگران است.

  • خرج کردن پول

این روان شناس می گوید: در جای جای شهرهای گردشگرپذیر، چه در داخل و چه در خارج از کشور، نگاه به گردشگر نگاهی آمیخته به احترام است. احترام گذاشتن به گردشگر سبب می شود او قوانین مربوط به شهری را که به آنجا سفر کرده است رعایت کند. همچنین باعث می شود گردشگر پول و سرمایه خود را در شهر مقصد خرج کند و بدین ترتیب سبب رونق اقتصاد آن منطقه شود. در این میان ممکن است برخی از گردشگران، چه داخلی چه خارجی، به دلیل آموزش ندیدن صحیح و ناآگاهی اماکن گردشگری را تخریب کنند.

با این همه پسندیده نیست وقتی این معضلات برجسته می شوند، امکانات مورد نیاز و ضروری در اماکن گردشگری وجود نداشته باشد یا گردشگر برای استفاده از این امکانات متحمل پرداخت هزینه های سرسام آور شود. در این صورت خواهید دید فرهنگ های متفاوت گردشگران از یک سو و نبود امکانات حیاتی و الزامی در یک منطقه گردشگری تا چه حد می تواند در جذب یا عدم جذب گردشگر و حتی تخریب دائمی یک محوطه گردشگری موثر باشد.

  • فیلمی که در فضای مجازی منتشر شد

چندی پیش فیلمی در صفحه اینستاگرام یک جهانگرد معروف منتشر شد. در این فیلم، مسئولان یکی از رستوران های همدان که در یکی از مکان های تاریخی استان واقع است، با رفتار زشت و زننده ای با آن گردشگر برخورد می کنند و در نهایت از او می خواهند رستوران را ترک کند. متاسفانه این فیلم چند هزار بار در فضای مجازی دیده شد و آن همه ادعا درباره تاریخ همدان و فرهنگ غنی شهروندانش را زیر سوال برد. مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز به یک تذکر به مسئول این رستوران بسنده کردند و همدان ماند و این همه تصویر منفی که از آن منتشر شد. چه کسی جوابگوی آسیبی است که همدان از رفتار ناپخته برخی شهروندانش می بیند؟ در این میان نقش آموزش شهروندی چه می شود؟

منبع: همشهری آنلاین

به "مهمان نوازی؛ کلید رونق گردشگری همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمان نوازی؛ کلید رونق گردشگری همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید