میراث فرهنگی موضوع خطبه های پیش از نمازجمعه یک شهرستان شد

به گزارش مجله سرگرمی، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری الگو و طرح ویژه شورای عالی شهرسازی در مورد بافت تاریخی شهرستان جاجرم را آنالیز کرد و گفت: باید دو قطب فرهنگی و معنوی این شهرستان را تقویت کرد.

میراث فرهنگی موضوع خطبه های پیش از نمازجمعه یک شهرستان شد

به گزارش خبرنگاران،معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور پس از حضور در راهپیمایی در شهرستان جاجرم استان خراسان شمالی؛ به عنوان سخنرانِ پیش از خطبه های نمازآدینه این شهرستان در مورد نقش و صندلی خراسان بزرگ در شکل گیری تمدن صحبت کرد.

او با بیان این که ایران بدون خراسان بزرگ قابل درک و شناخت نیست، به مشاهیر جاجرم اشاره نمود و گفت: در کتب تاریخی صدر اسلام و در قرون دوم و سوم هجری از این شهر و مشاهیر آن سخن به میان آمده است،از سوی دیگر از نظر موقعیت سوق الجیشی و وجود تپه ها و سایت های مهمی مانند تپه پهلوان و چلو از دوره تاریخی اشکانی وجود دارند.

وی همچنین در بخشی از صحبت های خود نتایج نشست و تصمیمات سفر دو روزه خود با مسئولان شهر جاجرم را در نماز آدینه تشریح کرد.

طالبیان، آزادسازی، تملک و ساماندهی نارین قلعه به عنوان سمبل و نماد تاریخی شهر جاجرم با تامین اعتبار پنج میلیارد تومان در طول پنج سال را از موضوعاتی دانست که قرار است با مشارکت و همراهی فرماندار این شهر صورت گیرد.

این مقام مسئول در ادامه به الگو و طرح ویژه شورای عالی شهرسازی در مورد بافت تاریخی پرداخت و گفت: با یاری اوقاف و دستگاه های پشتیبان می توان محوطه آرامگاه خواجه کمال را تبدیل به باغ فرهنگی کرد و با ساماندهی راستا این آرامگاه و علی بن مهزیار دو قطب فرهنگی و معنوی در این شهرستان را تقویت کرد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین بخشی از سخنرانی خود را به اهمیت و حفاظت از بناهای تاریخی اختصاص داد و اضافه نمود: همه بناهای تاریخی می توانند در معیشت مردم منطقه و اشتغالزایی جوانان نقش داشته و تاثیرگذار باشند.

طالبیان با اعلام آمادگی سازمان میراث فرهنگی نسبت به طرح های مشارکتی، اعلام کرد:اگر مردم و دستگاه های شهری بخواهند با تملک خانه های تاریخی نسبت به راه اندازی موزه های خصوصی، کارگاه های صنایع دستی و اقامتگاه های بوم گردی اقدام نمایند،می توانند از حمایت های سازمان میراث فرهنگی بهره گیرند و در قالب اعطای تسهیلات گردشگری مانند وام های کم بهره، تجهیز کارگاه در حوزه صنایع دستی و در حوزه میراث فرهنگی تا سقف 50 درصد از هزینه های مرمت را به صورت بلاعوض دریافت نمایند.

وی در خاتمه با تاکید بر اینکه توسعه باید بر مبنای فرهنگ باشد، گفت: هدف دولت این است که مردم در طرح های مرمتی مشارکت داشته باشند و توسعه برون زا، دانش بنیان و بر مبنای فرهنگ باشد.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

tour-canada.ir: تور کانادا | برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 73632

به "میراث فرهنگی موضوع خطبه های پیش از نمازجمعه یک شهرستان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث فرهنگی موضوع خطبه های پیش از نمازجمعه یک شهرستان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید