هزینه میلیاردی برای جلوگیری از فرار آب سد لار

به گزارش مجله سرگرمی، باوجود این که شرکت آب منطقه ای تهران در سال 1389 به دلیل مشکلاتی که در مدیریت منابع آب در سامانه شرق وجود داشته تحقیقاتی در باره فرار آب سدلار انجام داد، اما هیچکدام از اقدامات جوابگو نبود و در آخرین اقدامات وزارت نیرو برنامه هایی را برای ساماندهی این مساله تدبیر کرده است به گفته معاون وزیر نیرو در امور آب علاج بخشی این موضوع هزینه میلیاردی درپی خواهد داشت.

هزینه میلیاردی برای جلوگیری از فرار آب سد لار

رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آبفا در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به اقدامات وزارت نیرو برای جلوگیری از فرار آب سد لار گفت: تا به امروز اقدامات متفاوتی برای این مساله اجرا شده که تا حدی پیروز بوده است و باید گفت بیش از این راه حل های تبیین شده نمی توان راه حل دیگری که هم اقتصادی و هم مطمئن باشد ارائه کرد، لذا وزارت نیرو پس از جمع بندی های بسیار، یک راه حل نهایی را تبیین کرد.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از فرار آب از سد لار حتی پیشهاد خالی شدن سد نیز ارائه شد، مطرح نمود: با توجه به اینکه سد لار تامین کننده بخش عمده ای از آب تهران است نمی توان به این پیشنهاد فکر کرد.

میدانی با اشاره به آخرین راه حل مورد توافق وزارت نیرو گفت:بر اساس بررسی های اجرا شده، قرار بر این شد تا آب های نشتی را به منظور مصرف مجدد از طریق تونل و یا از طریق پمپاژ برگردانیم بدین معنا که آب نشتی که سهم آب تهران بوده را به منظور تنظیم سد لار به سد تزریق کنیم.

وی با بیان اینکه تضصمیم وزارت نیرو این است که از طریق حفر تونل و یا پمپاژ مانع فرار آب از سد لار شویم تاکید کرد: برای انجام این کار از هیچ مشاور خارجی استفاده نشده چرا که تولیدکنندگان و مشاوران داخلی، قادر به انجام تصمیم گیری در این زمینه بوده اند.

معاون وزیر نیرو در امور آبفا در خصوص هزینه انجام این کار گفت: بر اساس برآورد های اجرا شده، هزینه تونل با قیمت های امروز معادل 1000 میلیارد تومان و هزینه های روش پمپاژ حدود 350 میلیارد تومان تخمین زده شده است.

مطالعات سد لار در سال 1355 شمسی توسط شرکت های ایتالیایی انجام و در سال 61 به بهره برداری رسید که از همان ابتدای آبگیری نیز این سد یک سوم آب موجود خود را حفظ و دو سوم دیگر از کف و دیواره سد در عمق 200 متری به دلیل آهکی بودن جنس خاک، فرار می کند.

برآورد بلند مدت (25 ساله) نشان می دهد که حداقل فرار آب از مخزن سد لار 3 مترمکعب در ثانیه و حداکثر آن حدود 13 مترمکعب در ثانیه است. متوسط فرار آب این سد در طول سال حدود هفت مترمکعب در ثانیه برآورد می شود. از این رو، به طور متوسط در یک 24 ساعت، حدود 605 هزار مترمکعب آب از مخزن سد لار به پایین دست نشت می کند. این رقم در طول یکسال حجم 220 میلیون مترمکعب آب شیرین را شامل می شود که رقم بسیار بزرگی است.

در طول این سال ها در بازه زمانی اواسط فروردین تا خاتمه مرداد آب نشت کرده از سد لار که به صورت چشمه هایی در پایین دست جریان می یابد به کشاورزی در دشت مازندران تخصیص پیدا می کند و در دوره غیر کشاورزی در دشت مازندران، آب نشتی از دریاچه لار بدون استفاده به دریا می ریزد.

ظرفیت سد لار 960 میلیون متر مکعب و معادل آب مصرفی یک سال تهران است. این سد در حوضه آبریز دریای خزر و در زیرحوضه هراز - قره سو بر روی رودخانه لار با سطح حوزه آبریزی به مساحت 675 کیلومتر مربع و با متوسط جریان آب سالانه به میزان 481 میلیون مترمکعب احداث شده است.

از نظر جغرافیایی سد لار در فاصله 75 کیلومتری تهران و 100 کیلومتری آمل واقع شده است. این سد از نوع خاکی همگن با ارتفاع 107 متر از پی و 105 متر از کف رودخانه دارای حجم مخزن 960 میلیون متر مکعب و طول تاج سد 1150 متر و عرض تاج 13 متر است.

علیرغم گذشت حدود سی سال از آبگیری سد لار اهداف اصلی طرح به دلیل فرار آب به طور کامل محقق نشده است. محل فرار آب نیز تکیه گاه راست سد است و عوامل زمین شناسی نظیر فعالیت های آتشفشانی و خردشدگی باعث افزایش گذرگاه های جریان آب در آن شده است.

بر اساس آمار 25 ساله، دبی چشمه ها و تراز آب مخزن سد با هم ارتباط مستقیم دارند؛ میانگین دبی چشمه ها طی دوره بررسی 8/609 مترمکعب بر ثانیه و بیشینه مقدار اندازه گیری شده 15/602 مترمکعب بر ثانیه بوده است.

پراکندگی مشاهده شده دبی چشمه ها در تراز های یکسان آب دریاچه سد حاکی از وابستگی دبی چشمه ها به عوامل محیطی و عدم کارایی کامل آن در تبیین میزان فرار آب سد لار است.

انتهاای پیام.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

tour-canada.ir: تور کانادا | برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 64644

به "هزینه میلیاردی برای جلوگیری از فرار آب سد لار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه میلیاردی برای جلوگیری از فرار آب سد لار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید