پساب هم می تواند سرمایه باشد، بازگردانی طلای خاکستری جدی تر گرفته گردد

به گزارش مجله سرگرمی، پساب سرمایه مغفول مانده ای است، تصفیه و استفاده دوباره از این طلای خاکستری می تواند ناجی منبع حیات و محیط زیست و ارتقا دهنده سلامت انسان ها گردد.

پساب هم می تواند سرمایه باشد، بازگردانی طلای خاکستری جدی تر گرفته گردد

به گزارش ، پساب سرمایه مغفول مانده ای است، تصفیه و استفاده دوباره از این طلای خاکستری می تواند ناجی منبع حیات و محیط زیست و ارتقا دهنده سلامت انسان ها شود، فرآیند بازچرخانی به ویژه در استان های روبرو با کمبود آب باید جدی تر از سوی مسوولان پیگیری شود.

امروزه تقاضای روزافزون آب به علت منابع محدود آن به واسطه برداشت بی رویه، آلودگی، تغییرات آب و هوایی و اقلیمی همواره با تنش های فزاینده ای دست به گریبان است و با توجه به این شرایط نادیده دریافت فرصت هایی که با مدیریت فاضلاب و پساب به دست می آید غیرقابل انکار است.

بعضی از آمارها حاکی از این است که تا سال 2030، تغییرات آب و هوایی حدود نیمی از اهالی زمین را با بحران و تنش های ناشی از کم آبی درگیر می نماید از سوی در بسیاری از مناطق دنیا، توانایی تأمین آب به دلیل افزایش جمعیت غیرممکن و تا سال 2050 بر اساس پیش بینی ها، حدود سه چهارم جمعیت دنیا با کمبود آب روبرو می شوند.

مسائل و مسائل درهم تنیده عدیده ای در زمینه مدیریت آب سالم وجود دارد، خطرات تهدید نماینده ای که راستا تأمین آب را دچار اخلال می نماید و از سوی دیگر، مطالباتی که در پی کمبود آب و کاهش منابع آبی ایجاد می شود، از مواردی است که احتیاجمند بازبینی و آنالیز ویژه در طول زمان است.

دیگر چالشی که نیمی از دنیا با آن رو به روشده، مدیریت ایمن و امکان تأمین آب سالم از منابع غیر مرسوم است.

کارشناسان درهم شدن آب سالم و فاضلاب، کاهش کیفیت آب و نمک زدایی از منابع آبی و گاهی وجود رادیواکتیو در بعضی سفره های آب زیرزمینی را از موارد چالش زای تأمین آب سالم از منابع غیر مرسوم عنوان می نمایند.

در گذشته ای نه چندان دور، معضل فاضلاب و چگونگی دفع آن تنها مساله و دغدغه مطرح شده در زمینه فاضلاب های شهری و روستایی بود اما امروزه گسترش چالش کم آبی در بسیاری از مناطق دنیا، رویکرد را نسبت به این فاضلاب ها تغییر داده و به سمت و سوی جمع آوری، تصفیه و استفاده دوباره از آنکه طلای خاکستری هم شناخته می شود کشانده است؛ تحقق این امر بیش از بیش احتیاجمند تأمین و ایجاد زیرساخت ها است.

در حال حاضر اکثر شهرهای کشورهای در حال توسعه از زیرساخت و منابع مناسب برای مدیریت پساب ها با روشی مؤثر و پایدار برخوردار نیستند و در این مناطق، رها سازی فاضلاب تصفیه نشده در محیط زیست امری عادی محسوب می شود.

براساس برآوردها، بیش از 80 درصد پساب های فراوریی توسط جوامع بشری در کل دنیا بدون تصفیه و استفاده دوباره به محیط زیست بازمی شود که مسأله ای هشداردهنده است، چرا در پس آن بیماری هزاران نفر در اثر آلودگی های منابع آبی اتفاق افتاده و بیماری هایی چون هپاتیت آ، بیماری های انگلی، عفونت های دستگاه گوارش و بیماری های تنفسی را در پی دارد و چه بسا بسیاری از افراد به علت نبود همین تأسیسات و تسهیلات تخلیه فاضلاب و رعایت بهداشت عمومی، جان خود را از دست می دهند.

ناگفته نماند که در نتیجه همین اقدام ناپسند و غیرتخصصی و علمی در دنیای مدرن امروزی، معیشت بسیاری از مردم در زمینه های مختلف نظیر کشاورزی، شیلات، پرورش آبزیان و گردشگری متأثر شده و علاوه بر تبعات منفی بر سلامت اجتماع، بهره وری و کارایی نامطلوب را نیز برای آنها به ارمغان آورده است.

در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال فراوری می شود که 87 درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آب آشامیدنی مصرف می شود. سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان بیش از 700 هزار نفری سمنان 160 لیتر و کمتر از متوسط کشوری است.

مصرف بالای آب در استان های کشور و فراوری پساب در آن، توجه به فرآیند تصفیه را بیش از گذشته الزامی نموده و می توان گفت، در حوزه پساب که منبع مطمئنی برای بهره برداری در صنعت و کشاورزی محسوب می شود، جای کار هنوز زیاد است.

سالانه حدود یک میلیارد و 130 میلیون مترمکعب در کشور پساب جمع آوری می شود و در استان سمنان با جمعیت بیش از 702 هزار نفری، این امر حدود 4 میلیون و 370 هزار متر مکعب است.

مدیریت فاضلاب های خانگی و صنعتی در شهرها و روستاها، کاهش آلودگی منابع زیست محیطی، حذف آلاینده ها، بهره مندی مجدد از آب استحصال شده اشتغالزایی را فراهم می نماید و بهبود این امر، یکی از عوامل مشخص نماینده دستیابی به توسعه پایدار در کشور است.

ارتقا سلامت انسان ها و سطح رفاه، رشد و توسعه اقتصاد، افزایش کیفیت آب، هوا و خاک، حمایت و بهینه سازی محیط زیست در نتیجه تصفیه فاضلاب های شهری و روستایی و بهره گیری از پساب آن به دست می آید.

اقبال و حمایت عموم در استفاده دوباره از فاضلاب ضرورتی انکارناپذیر با هدف حرکت رو به جلو است که باید با آموزش و اطلاع رسانی عمومی و نیز تغییر پیش داوری ها در مورد خطر سلامت و نگرانی های اجتماعی و فرهنگی استفاده از پساب باید به صورت فراگیر آگاهی رسانی شود.

جمعیت تحت پوشش تأسیسات فاضلاب شهری در کشور حدود 30 میلیون نفر و معادل 50.8 درصد کل جمعیت شهری و در سمنان 161 هزار و 765 نفر، معادل 27.5 درصد کل جمعیت شهری این استان است.

طول شبکه جمع آوری فاضلاب شهری در کشور بر 63 هزار و 500 کیلومتر و در استان سمنان بالغ بر 534 کیلومتر است.

215 تصفیه خانه فاضلاب در نقاط مختلف کشور با ظرفیت اسمی 3 میلیون و 500 هزار متر مکعب در شبانه روز در مدار بهره برداری است که در این بین سهم استان سمنان پنج تصفیه خانه با ظرفیتی معادل 37 هزار و 620 مترمکعب در شبانه روز است.

از مجموع 20 شهر استان سمنان تنها 6 شهر دارای انشعاب فاضلاب و در کل کشور 302 شهر از شبکه فاضلاب شهری بهره مند هستند؛ تعداد کل مشترکان فاضلاب شهری در این استان پهناور نیز بالغ بر 63 هزار و 720 مشترک است.

تنها پنج درصد از جمعیت روستایی بالای 20 خانوار در کشور از سامانه های مدرن فاضلاب برخوردار است.

بر این اساس موضوع تصفیه خانه های فاضلاب از اولویت های دولت تدبیر وامید از ابتدی کار بود به طوری که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا ابتدای آغاز فعالیت دولت یازدهم هر سال به طور متوسط پنج تصفیه خانه در کشور بهره برداری می شد، اما در طول فعالیت دولت یازدهم 42 تصفیه خانه در ایران بهره برداری شد و این روند در دولت دوازدهم نیز با جدیت دنبال می شود.

برطرف احتیاجهای آبی با استفاده از پساب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان با اشاره به مزیت استفاده دوباره از پساب فاضلاب، اضافه نمود: تصفیه پساب علاوه بر کنترل و کاهش آلودگی منابع زیست محیطی، ارتقا سلامت و توسعه اقتصاد، راه حلی مؤثر برای مقابله با چالش کم آبی استان سمنان است.

محمد طاهری با بیان اینکه امروزه تقاضای روزافزون آب سبب تنش هایی در جوامع شده، توضیح داد: استفاده از آب های نامتعارف در بخش هایی صنعت و کشاورزی در کشورهای توسعه یافته یکی از روینمودها اساسی در بحران و تنش های ناشی از کم آبی است.

وی تاکید نمود: جمع آوری، تصفیه و استفاده دوباره از پساب فاضلاب بیش از بیش احتیاجمند تأمین و ایجاد زیرساخت ها است.

طاهری گفت: جمع آوری 11 هزار و 986 مترمکعب روزانه و چهار میلیون و 370 هزار متر مکعب فاضلاب شهری سالانه در استان سمنان ظرفیتی مناسب برای احیای آب، بازگرداندن آن به طبیعت و صنعت است.

بهره وری از پساب فاضلاب با جدیت دنبال شود

استاندار سمنان با اشاره به وقوع خشکسالی در سال های پیاپی، گفت: این استان به علت تغییرات اقلیمی و خشکسالی های پیاپی ناشی از آن با کمبود منابع آبی روبرو است تا جایی که منابع آب این خطه کفاف احتیاجها را نمی دهد.

علیرضا آشناگر به فعالیت 2 هزار و 20 واحد صنعتی در سمنان اشاره نمود و اضافه نمود: 800 واحد معدنی این استان به علت کمبود آب به صورت خام فروشی فعالیت می نمایند.

وی با تاکید بر احیای بافت کشاورزی در سمنان، توضیح داد: برای احیا باغ ها و بهره وری مناسب از واحدهای صنعتی و معدنی در استان، استفاده دوباره از پساب فاضلاب باید با جدیت صورت گیرد و هیچیک از منابع آبی از بین نرود.

هرز روی 67 لیتر بر ثانیه پساب در سمنان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان گفت: تنها 33 لیتر بر ثانیه پساب در سمنان بازچرخانی می شود و 67 لیتر بر ثانیه پساب این استان از شبکه های فاضلاب هدر می رود.

ایرج حیدریان با بیان اینکه امروزه در شرایطی که کشورهای توسعه یافته می کوشند تا از آب بهینه استفاده نمایند، اضافه نمود: استفاده از آب خاکستری سال ها در این کشورها مرسوم شده و در صنعت این کشورها از آب آشامیدنی در فراوریات استفاده نمی شود، با توجه به محدودیت های منابع آب ایران و استان سمنان باید به سمت استفاده از پساب در بخش صنعت استان گام برداشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان ادامه داد: وضعیت بازچرخانی آب در شهرک های صنعتی این استان باید مورد آنالیز واقع شود تا بتوان بر اساس میزان برآورد آب مصرفی در مورد استفاده از پساب آب در فراوریات راه حل مناسب ارائه کرد.

فعالیت تنها پنج تصفیه خانه فاضلاب در استان پهناور سمنان

طاهری با اشاره به اینکه 6 شهر سمنان دارای انشعاب فاضلاب هستند، اعلام کرد: پنج واحد تصفیه خانه فاضلاب در این استان در مدار بهره برداری واقع شده است که ظرفیت اسمی آنها 37 هزار و 620 مترمکعب در شبانه روز است.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان سمنان، به آغاز دیرهنگام طرح های جمع آوری فاضلاب در سمنان اشاره و اضافه نمود: جمعیت تحت پوشش تأسیسات فاضلاب شهری در کشور معادل 50.8 درصد کل جمعیت شهری است که این مساله در استان سمنان تنها 27.5 درصد کل جمعیت شهری این استان است.

توجه دولت به ایجاد تأسیسات فاضلاب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان گفت: وضعیت اعتبارات تملک و دارایی سرمایه ای در بخش طرح های ایجاد تأسیسات فاضلاب از ابتدای دولت تدبیر و امید افزایش داشته تا جایی که اعتبار مصوب در سال گذشته 188 هزار میلیون ریال بود که 99 درصد این میزان تخصیص یافت.

وی گفت: پنج هزار و 110 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح های فاضلاب در شهرهای شاهرود، سمنان، دامغان، گرمسار، سرخه و شهمیرزاد احتیاج است.

طاهری با بیان اینکه در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید ورود بخش خصوصی در تکمیل طرح های نیمه تمام فاضلاب شهرها مورد توجه جدی نهاده شد، گفت: بخش خصوصی برای انجام طرح تصفیه خانه فاضلاب شهمیرزاد اعلام آمادگی نموده است.

لزوم ضرورت تغییر پیش داوری ها در مورد ریسک سلامت و نگرانی های اجتماعی و فرهنگی استفاده از پساب

ضرورت انکارناپذیری که با اقبال کم عموم روبروست

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان با بیان اینکه اجرای شبکه فاضلاب در شهرهای سمنان، دامغان و شاهرود با مشکل نصب انشعاب فاضلاب به علت اقبال کم مردم روبرو است، اضافه نمود: اقبال و حمایت عموم در بهره گیری دوباره از فاضلاب ضرورتی انکارناپذیر با هدف حرکت رو به جلو است که متأسفانه بسیاری از شهروندان نسبت به دریافت انشعاب راغب نیستند.

طاهری گفت: آموزش و اطلاع رسانی عمومی و نیز تغییر پیش داوری ها در مورد خطر سلامت و نگرانی های اجتماعی و فرهنگی استفاده از پساب لازم است.

فرماندار سمنان گفت: استفاده از پساب فاضلاب و ایجاد تصفیه خانه گزینه مناسب و برتر برای برطرف کم آبی در شهرک صنعتی و منطقه ویژه مرکز استان است.

سید عباس دانایی اضافه نمود: انتقال آب تصفیه از فاضلاب های خانگی یکی از اولویت های مهم برای برطرف کم آبی در بخش صنعت مرکز استان است که باید مسؤولان امر برای اجرای طرح های از این دست پیگیری و کوشش بیشتری داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: اکنون در شهرک صنعتی و منطقه ویژه مالی شهرستان سمنان برای جذب سرمایه گذار در صنایع آب بر با مسائلی روبه رو است.

دانایی اضافه نمود: یک سرمایه گذار هندی در اجرای طرح تصفیه آب خانگی مرکز استان طرحی را اجرا نموده که تاکنون بر اساس آمار شرکت آب و فاضلاب شهری استان این طرح کمتر از 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

ضرورت اجرای طرح فاضلاب در روستاهای کوهستانی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان گفت: اجرای طرح فاضلاب به منظور جلوگیری از چالش های زیست محیطی به دلیل نوع بافت کوهستانی دامنه های شمالی روستاها در این مناطق استان به خصوص آبادی های کناره سد و بالادست آن لازم است.

منصور کشاورزیان اضافه نمود: اجرای طرح فاضلاب روستایی احتیاجمند بسترسازی است و اگر این طرح با کیفیت و استاندارد انجام نشود در بعضی موارد سبب مسائل زیست محیطی می شود.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح دستاوردهای مثبت زیست محیطی در اطراف سد شهید شاهچراغی دامغان و سد کالپوش را در پی دارد، ادامه داد: با کوشش این شرکت بخشی از طرح فاضلاب روستایی در شهر کلاته رودبار دامغان اجرا شد و برای این طرح از محل دور اول سفر دولت تدبیر و امید به استان سمنان 50 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت.

وی توضیح داد: با همکاری بانک توسعه اسلامی برای اجرای طرح فاضلاب روستایی در سه منطقه فولادمحله دامغان، طرود شاهرود و حسین آباد میامی طرح هایی ارائه شد که به دلیل رانش زمین در منطقه کالپوش این طرح در روستای حسین آباد متوقف شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان یادآور شد: اجرای طرح فاضلاب در روستای نام نیک میامی، روستای ابر شاهرود و آستانه و آهوان و دامغان از سوی این شرکت در دست آنالیز است.

منبع: ایرنا

ب

تور میکونوس: تور میکونوس | تور یونان ارزان قیمت، تور بهار

مجله نماشو: مجله نماشو | مجله گردشگری، مجله سرگرمی، موفقیت، پزشکی، سلامت، مد و لباس

تور فرانسه ارزان: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 29276

به "پساب هم می تواند سرمایه باشد، بازگردانی طلای خاکستری جدی تر گرفته گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پساب هم می تواند سرمایه باشد، بازگردانی طلای خاکستری جدی تر گرفته گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید