چرا ادامه پشتیبانی از PS4 برای سونی بسیار مهم است؟

به گزارش سلامت و شاد باشیم، مدتی پیش تعیین شد که برخی از بازی هایی که گمان می کردیم تنها برای پلی استیشن 5 عرضه خواهند شد، علاوه بر این کنسول نسل نهمی قرار است برای کنسول پلی استیشن 4 هم منتشر شوند. اکنون می خواهیم به جنبه های مختلف این تصمیم بپردازیم و بگوییم که چرا حمایت و پشتیبانی بیشتر از پلی استیشن 4 برای سونی بسیار مهم است.

چرا ادامه پشتیبانی از PS4 برای سونی بسیار مهم است؟

بالاخره به صورت رسمی اعلام شد که قسمت بعدی گاد آو وار (God of War) و بازی گرن توریزمو 7 (Gran Turismo 7) برای هر دو کنسول پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 منتشر خواهند شد. اگرچه این اتفاق باعث می شود افراد بسیاری که کنسول نسل نهمی سونی را تهیه ننموده اند، بتوانند این آثار را در کنار بازی های دیگری مثل هورایزن فوربیدن وست (Horizon: Forbidden West) روی کنسول پلی استیشن 4 تجربه نمایند اما واکنش ها در اینترنت و فضای مجازی به گونه دیگری بود.

در واقع، برخی از هواداران از تصمیم سونی ناراحت شدند. تصوری مبنی بر این وجود دارد که اگر اثری برای کنسول های قدیمی تر هم منتشر شود، دیگر نمی تواند بازی نسل بعد واقعی باشد. حتی جیم رایان، مدیر پلی استیشن، در اوایل این نسل سخن مشابهی را در مقابل استراتژی ایکس باکس گفت و گفت که آن ها در پی خلق تجربه هایی هستند که فقط روی پلی استیشن 5 ممکن خواهد بود.

به یقین، این تصور می تواند گاهی درست باشد و حتی اکنون که فقط مدتی از نسل نهم سپری شده، نتیجه آن را در اثری مانند Ratchet & Clank: Rift Apart دیده ایم. با این حال، این اتفاقی نیست که همواره و به خصوص در اوایل نسل برای همه بازی ها رخ دهد. به ویژه با در نظر دریافت این نکته که ساختار گیم پلی و طراحی بسیاری از این آثار از چند سال پیش و بر مبنای بازی های نسل قبل شکل گرفته است. بگذارید این گونه شروع کنم، فکر می کنم یا بهتر است بگویم مطمئن هستم که Gran Turismo 7 از تمام یا بسیاری از توانایی و ویژگی های پلی استیشن 5 استفاده خواهد نمود و از این بابت نگرانی خاصی نباید وجود داشته باشد. ما نسلی را پشت سر گذاشتیم که برخی از توسعه دهندگان مشهور بازی های خود را از کنسول های پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان به کنسول نینتندو سوییچ پورت کردند و در آن موقع هیچ گاه کسی نگفت که آن آثار پس از عرضه روی سوییچ دیگر آثار قابل توجهی برای ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 نیستند.

همان گونه که اشاره کردم، این قضیه برای اثری همچون رچت و کلنک متفاوت است زیرا آن اثر طراحی بازی و ساختار گیم پلی اش بر پایه ی ویژگی خاصی بنا شده که بدون استفاده از اس اس دی پرسرعت پلی استیشن 5 امکان پذیر نیست. اگر در مرحله تصمیم گیری و طراحی بازی چنین تصمیم های مشابهی وجود داشته باشد که پیاده سازی آن ها روی کنسول های قدیمی امکان پذیر نباشد، معین است که اوضاع به گونه دیگری خواهد بود اما این لزوما به معنای آن نیست که تمامی بازی هایی که قرار است در نسل نهم عرضه شوند (به ویژه در اوایل نسل) از چنین تصمیم هایی در طراحی بازی پیروی خواهند کرد.

علاوه بر این موضوع، برخی باور دارند که تصمیم سونی برای پشتیبانی از پلی استیشن 4 در تضاد با برنامه آن ها برای انتقال سریع کاربران به پلی استیشن 5 است. به هر حال، وقتی همچنان از سخت افزار قدیمی پشتیبانی می شود، چه علتی وجود دارد که برخی به خرید سخت افزار تازه نسل نهمی ترغیب شوند؟ صادقانه بگویم، این دید کاملی نسبت به موضوع نیست و صنعت بازی از دورانی که چنین چشم اندازی در آن احاطه داشت، تغییرات بسیاری نموده و سونی اکنون دلایل قانع نماینده و خوبی برای حمایت از پلی استیشن 4 دارد و این امر باعث نمی شود که میزان اشتیاق و عطش هواداران برای پلی استیشن 5 کمتر شود.

سونی در جریان تازهترین ارائه گزارش مالی خود به سرمایه گذاران اعلام نموده است که انتظار دارد کنسول پلی استیشن 4 پیروز ترین عملکرد خود را داشته باشد و چرخه عمر طولانی را تجربه کند. وقتی به خاطر داشته باشید که مجموعه بازی های فیفا همچنان تا سال 2013 برای کنسول پلی استیشن 2 عرضه می شدند، می توانید کاملا علت سخن سونی را متوجه شوید و آن را منطقی بدانید. سونی حتی انتظار دارد که حدود 70 درصد از عایدی پلی استیشن استور در امسال از پلی استیشن 4 به دست آید. درست است که پلی استیشن 4 کنسول قدیمی تر آ ن ها است اما تا به امروز بیش از 110 میلیون نفر آن را خریداری نموده اند و جامعه بازیکنان بسیار عظیمی دارد و از همین رو برای سونی از نظر تجاری بسیار حائز اهمیت است. به خصوص در این دورانی که هنوز موجودی پلی استیشن 5 نمی تواند تقاضای عظیم هواداران را پاسخ دهد.

فراتر از این ها، اکنون بازیکنان بیش از همواره با پلی استیشن 4 به تجربه بازی می پردازند. در دوران همه گیری ویروس کرونا، سونی مشاهده نموده است که مشتریان تازه به سوی بازار کنسول های خانگی و خرید پلی استیشن 4 آمده اند یا حداقل برخی از آن هایی که مدتی از این بازار دور شده بودند، دوباره به سمت آن بازگشته اند. ناگهان، این اتفاق باعث شد تا سونی تعداد زیادی از مخاطبان تازه را در مقابل خود ببیند. شما نمی توانید انتظار داشته باشید که تمامی این مخاطبان تازه مستقیم به سوی پلی استیشن 5 بفرایند، به ویژه اکنون که هنوز کمتر از یک سال از عرضه این کنسول نسل نهمی سپری شده است. بنابراین، اکنون سونی وظیفه دارد که این مخاطبان را با پلتفرم قدیمی خود درگیر کند تا بلکه روزی در آینده آن مخاطبان به سراغ سخت افزار تازه و پیشرفته تر پلی استیشن 5 بفرایند. برای این دسته از مخاطبان، چنین انتقالی ناگهانی و راحت نخواهد بود. به هر حال، تفاوتی میان مشتریان ثابت و قدیمی با مشتریان تازه وجود دارد و هر کدام از آن ها به شیوه ای متفاوت جذب محصولات خواهند شد.

شیوه های بسیاری برای چنین کاری وجود دارد. برای مثال، آن ها می توانند به وسیله سرویس اشتراکی پلی استیشن پلاس، تمرکز روی بازی های سرویس محور و تخفیف روی آثار عظیم تر این دسته از مخاطبان را راحت تر به خود جذب نمایند. با این حال، مانند همواره برترین راه جذب و درگیر کردن مخاطب ارائه آثار باکیفیتی است که آن ها بتوانند به تجربه و بازی کردنشان بپردازند. در این زمان، اگر سونی بازی هایی داشته باشد که روی کنسول پلی استیشن 4 هم قابل اجرا باشد، این احمقانه است اگر تصمیم بگیرد آن بازی ها را روی پلی استیشن 4 منتشر نکند. دوباره تأکید می کنم که منظورم بازی هایی نیست که از اساس برای پلی استیشن 5 ساخته شده اند بلکه بازی هایی را می گویم که ساخت آن ها به چندین سال قبل باز می شود و حتی شروع ساخت و فرآیند طراحی بازی (گیم دیزاین) و توسعه آن ها از کنسول پلی استیشن 4 شروع شده است. در واقع، در حالی که شرکت های مختلف فعال در این صنعت در کوشش برای نگه داشتن مخاطبان تازه پس از دوران به اتمام رسیدن همه گیری ویروس هستند، این برای سونی لازم است که این دسته از بازی ها را در کوتاه مدت به پلی استیشن 4 بیاورد.

در گفت وگویی که جیم رایان در سال گذشته و در زمان عرضه کنسول پلی استیشن 5 با سایت GamesIndustry.biz انجام داده بود، مدیر پلی استیشن گفت: بدیهی است که توجه و افق دید ما نسبت به آنچه در جامعه هواداران و دارندگان پلی استیشن 4 امکان پذیر است، جلب شده باشد. در سال های 2021 و 2022 جامعه دارندگان پلی استیشن 4 اکثریت جامعه کلی هواداران و دارندگان پلی استیشن را تشکیل خواهند داد. این بسیار مهم و حیاتی است که در آن موقع ما آن ها را همچنان درگیر و شاد نگه داریم. این شش ماه اخیر به ما نشان داده است که ما چنین کاری را در وسعتی می توانیم انجام دهیم که قبل از دوران کرونا حتی به ذهنمان هم خطور نمی کرد.

اگرچه در این شرایط سخت سونی کار چشم گیری در فراوری و عرضه تعداد زیادی کنسول پلی استیشن 5 به بازار انجام داده و حتی پیروز شده رکوردهای قبلی برترین شروع یک کنسول بازی را هم پشت سر بگذارد، اما می توان حدس زد که حتی برنامه اولیه آن ها فراتر از این ها بوده است و قصد داشته اند کنسول های بیشتری را در این بازه فراوری و عرضه نمایند اما مسائل موجود مانع آن ها شده است. کمبود نیمه رسانا ها (Semiconductor) تأثیر منفی بسیاری در فراوری این دستگاه ها داشته است و سرعت انتقال بین نسل هشتم و نسل نهم را تا حد قابل توجهی کاهش داده است. این علت دیگری است که سونی را ملزم می نماید تا به فکر راضی کردن دارندگان فعلی پلی استیشن 4 باشد که به خاطر این معضل نتوانسته اند کنسول تازه را خریداری نمایند.

در کنار این ها، باید پیامدهای منفی مالی در پی شیوع کرونا را در نظر گرفت که ممکن است به بسیاری از مردم لطمه های مالی وارد نموده باشد و باعث شده باشد که کار آن ها در ارتقا و خرید سخت افزار تازه سختتر شود. این قضیه به خصوص برای ما در ایران بسیار ملموس است و لزوما هم به کرونا ربطی ندارد. در کنار شرایط بد مالی، از طرفی قیمت کنسول هم فراتر از قیمت واقعی آن است. بنابراین، حتی اگر از این منظر هم نگاه کنیم، عرضه چنین بازی هایی برای پلی استیشن 4 می تواند فرصت تجربه این آثار را برای افرادی فراهم کند که هنوز نتوانسته اند به دلایل مختلف مالی و غیرمالی کنسول پلی استیشن 5 را تهیه نمایند. این یکی از دلایلی است که می توانیم به خاطر آن از این تصمیم بسیار استقبال کنیم.

با همه این اوصاف، واقعیت این است که بازیکنان همچنان خواستار برترین نسخه از بازی های محبوبشان هستند. این قضیه را بازی مرد عنکبوتی: مایلز مورالز (Spider-Man: Miles Morales) به خوبی اثبات می نماید. انتظار می رفت که این بازی به واسطه ارزش و کیفیت بالا و بعلاوه نام مرد عنکبوتی فروش بسیار بالایی را تجربه کند اما نکته جالب دیگری هم درباره آن وجود دارد. طبق آمار، فروش بازی مرد عنکبوتی: مایلز مورالز روی پلی استیشن 5 بیشتر از پلی استیشن 4 بوده است. این در حالی است که همان طور که گفته شد جامعه دارندگان کنسول پلی استیشن 4 بیش از 100 میلیون است و تفاوت عظیمی با شرایط حال حاضر پلی استیشن 5 در سال اول عرضه اش دارد. این نشان می دهد که بازیکنان در پی برترین تجربه ممکن از بازی ها هستند و از آنجایی که جلوه های بصری و شرایط اجرایی این اثر روی پلی استیشن 5 بسیار بهتر است، هواداران ترجیح داده اند که در صورت امکان بازی را روی کنسول نسل نهمی سونی تجربه نمایند یا حتی برخی برای تجربه آن صبر نموده اند تا ابتدا کنسول را خریداری نموده و بعد بازی را انجام دهند.

چنین چیزی می تواند برای بازی های هورایزن فوربیدن وست، گرن توریزمو 7 و قسمت تازه گاد آو وار هم صدق کند. تفاوت آن به سان تفاوت مشاهده یکی از فیلم های اکشن پرزرق و برق مارول در سینما در مقایسه با مشاهده آن در خانه و به وسیله سرویس دیزنی پلاس است. در این مثال، معین است که هواداران پروپاقرص مارول اگر این امکان را داشته باشند، می خواهند فیلم دلخواه خود را روی پرده عظیم سینما مشاهده نمایند. با این وجود، صنعت سینما هم در دوران همه گیری ویروس متوجه شد که پتانسیل عظیمی در فضای تلویزیون وجود دارد. چنین سناریوی مشابهی در صنعت بازی های ویدیویی هم وجود دارد. هواداران پروپاقرص و ثابت پلی استیشن ترجیح می دهند که بازی را در صورت امکان روی پلی استیشن 5 تجربه نمایند، اما همان طور که اشاره شد، یک سال گذشته به ما نشان داد که هنوز پتانسیل بسیار زیادی برای جذب افراد تازه ای به این صنعت وجود دارد. به همین دلیل، سونی می خواهد کم وبیش در برنامه های خود هر دو دسته از مخاطبان را در نظر بگیرد.

کووید 19 چیزهای بسیاری را در صنعت بازی های ویدیویی تغییر داده است. این اتفاق باعث شده بسیاری از کارها پیچیده تر شود و سرعت آن ها کاهش یابد اما از سوی دیگر موجب شده تا این صنعت میزبان قشر تازه ای از مخاطبان باشد و این طبیعی است که پلی استیشن و دیگر شرکت های عظیم و کوچک حاضر در این صنعت سعی نمایند خود را با این واقعیت تازه سازگار نمایند.

هر چند بخشی از نگرانی هواداران قابل درک است اما نمایش چند هفته پیش بازی Horizon: Forbidden West به بسیاری اثبات کرد که با وجود میان نسلی بودن، این بازی حداقل از نظر بصری همچنان می تواند بسیار چشم نواز باشد و از دیدگاه گرافیکی یکی از برترین گرافیک هایی را که تا به اکنون دیده ایم، به ما تحویل دهد. به احتمال زیاد چنین انتظاری یا فراتر از آن را می توان برای قسمت بعدی گاد آو وار و گرن توریزمو 7 هم داشته باشیم. با این وجود، اگر شما خواستار تغییرات گسترده تر در طراحی بازی ها و تصمیم هایی هستید که فقط در نسل نهم امکان پذیر است، برای این اتفاق معمولا باید زمان بیشتری صبر کرد و به سازندگان این فرصت را داد تا با ایده های خود کلنجار فرایند. این فرایند تنها مربوط به نسل فعلی نمی شود و تقریباً می توان گفت در نسل های پیش هم تا حدودی رایج بوده است. بخواهیم واقع گرایانه به شش ماه اول یک نسل تازه نگاه کنیم، ظهور بازی هایی مثل Ratchet & Clank: Rift Apart اتفاقی نادر و استثنایی است نه پیروی سازندگان از اصول ثابت و رایجی که طراحی بازی ها در نسل های قبل وجود داشته است.

این مطلب بر اساس نوشته ای در سایت GameIndustry.biz ترجمه شده است.

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا ادامه پشتیبانی از PS4 برای سونی بسیار مهم است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ادامه پشتیبانی از PS4 برای سونی بسیار مهم است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید