چم و خم های بردن زیرخاکی به 40 سال قبل

به گزارش سلامت و شاد باشیم، مدیر جلوه های بصری فصل دوم زیرخاکی می گوید: سکانس هایی که مربوط به منطقه ها جنگی بوده وقت زیادی را گرفته و سکانس هایی که داستان آن در شب رخ داده اما در روز فیلمبرداری شده هم به لحاظ اصلاح رنگ بسیار حساس و زمان بر بوده اند.

چم و خم های بردن زیرخاکی به 40 سال قبل

به گزارش سلامت و شاد باشیم، فصل دوم سریال زیرخاکی به کارگردانی جلیل سامان و تهیه نمایندگی رضا نصیری نیا که از ابتدای خرداد ماه روی آنتن شبکه یک سیما رفت، چند روز پیش به خاتمه رسید.

مخاطبان این سریال در فصل دوم هم شاهد ماجراجویی های فریبرز باغبیشه برای به دست آوردن گنج این بار در میدان جنگ بودند. ماجراجویی های که دردسرهای فراوانی را برای او، خانواده و اطرافیانش ایجاد کرد.

یکی از ویژگی های این سریال به بازه زمانی وقوع داستان آن در سال های خاتمهی دهه پنجاه بازمی گشت که شرایط فراوری و آماده سازی آن را متفاوت ساخته بود.

در همین ارتباط، کامران سحرخیز ـ مدیر جلوه های بصری فصل دوم زیرخاکی ـ در گفت وگویی با سلامت و شاد باشیم، با یادآوری اینکه پس از سریال نفس این دومین تجربه همکاری او و گروهش با جلیل سامان است، گفت: اگر بخواهم از نگاه یک بیننده اظهار نظر کنم، زیرخاکی یک سریال مفرح و مجذوب نماینده است که برای مخاطبش ارزش قائل است؛ البته با توجه به اینکه معمولاً تا اواخر شب برای آماده سازی پروژه های مختلف در استودیو هستم، کمتر پیش می آمد که سریال را روی آنتن ببینم اما در همین استودیو و در زمان کار بر روی نسخه نهایی هر قسمت شاهد بودم که با یک مجموعه حرفه ای طرف هستیم.

او اظهار کرد: جلیل سامان کارگردان کاربلدی است که روی تک تک سکانس ها در هنگام تصویربرداری و بعلاوه در زمان کارهای پسافراوری (پست پروداکشن) وسواس خاصی دارد. رفتاری که من از آن به اسم وسواس سازنده یاد می کنم؛ چون از ایده آل های خودش کوتاه نمی آید و برای آن وقت می گذارد. بعضی از کارگردانان و تهیه نمایندگان نمی خواهند زمان و هزینه ای برای مراحل فنی پس از فراوری صرف نمایند و صرفاً در پی آماده شدن کارشان در موعد مقرر هستند اما جلیل سامان کیفیت را فدای زمان نمی کرد. به نظر من استقبال مخاطبان از سریال هم نشان داد که این سخت گیری ها بی جهت نبوده است.

سحرخیز اضافه کرد: هر قسمت از سریال زیرخاکی، هم در زمان تصویربرداری و هم در مرحله پست پروداکشن از یک فیلم سینمایی چیزی کم نداشت. به همین اعتبار هم مخاطبان از آن استقبال کردند. این سریال با وجود مفرح بودن و لحن و فضای همه فهمی که داشت، به ورطه ساده انگاری نیفتاد و عوامل آن همگی از افراد کاربلد این حرفه بودند.

مدیر جلوه های بصری فصل دوم زیرخاکی درباره ماهیت کاری که او و همکارانش در بخش جلوه های بصری انجام می دهند هم گفت: جلوه های بصری به فرآیندهایی اطلاق می گردد که در زمان فیلمبرداری و سر صحنه به هر دلیلی امکان ثبت آن با کیفیت بالا وجود ندارد. این فرآیندها بسیار متنوع هستند و از انفجارها و عبور و مرور آدم ها و اتومبیل ها گرفته تا اشیاء و بناهایی که باید حذف و اضافه شوند را شامل می گردد.

مدیر جلوه های بصری فصل دوم زیرخاکی گفت: در کارهای تاریخی این موضوع نمود بیشتری دارد؛ مثلاً سکانس هایی داریم که فیلمبرداری شده اما در آن تاریخ بناها، اماکن و مواردی مانند لوله کشی گاز و دکل های برق وجود نداشتند و باید حذف شوند. گاهی هم مواردی باید با تصویرسازی کامپیوتری یا همان سی جی آی به تصاویر اضافه گردد که این هم شاخه ای از جلوه های ویژه بصری است. این دخل و تصرف در سکانس ها، اثر را برای بیننده باورپذیر می نماید. در گذشته این موارد بسیار کمتر و موردی بود اما اکنون تقریباً همه سریال ها و فیلم های سینمایی از این ترفندهای مجذوب نماینده بهره می برند.

سحرخیز اضافه کرد: جلوه های بصری تقریباً به همه عوامل درگیر در فراوری یک اثر یاری می نماید تا کارشان بهتر دیده گردد؛ مثلاً اگر گریم یا لباس بازیگری ایرادهای جزئی داشته باشد، دیگر احتیاج به صرف وقت، هزینه و تصویربرداری دوباره نیست و با اصلاح رنگ و اقداماتی که در استودیو انجام می گردد، برطرف خواهد شد. یا اینکه نظر کارگردان این است که رنگ بخش هایی از دکور بهتر است عوض گردد.

مدیر جلوه های بصری فصل دوم زیرخاکی اسم کرد: نمونه دیگری که در سریال زیرخاکی کاربرد زیادی داشت این بود که گاهی سکانس های مربوط به شب یا غروب به خاطر محدودیت زمان در روز فیلمبرداری می شد و بعد در طراحی ها ما فضای آن سکانس را به شب تبدیل می کردیم. اصلاح رنگ تصاویر هم از بخش های مهمی است که در حیطه کاری ما واقع شده است. این تغییرات معمولاً زمانی برای مخاطبان عادی، جلوه پیدا می نماید که نسخه اولیه و نسخه نهایی را در یک قاب در کنار هم ببینیم؛ با مقایسه این دو نسخه معین می گردد که چه تغییرات فراوان و معین نماینده ای داشته ایم.

او اضافه کرد: فرآیند پست پروداکشن در اغلب حوزه های فنی، پس از مرحله تدوین آغاز می گردد چون تا تدوین انجام نگردد معین نیست که چه پلان هایی استفاده خواهد شد؛ البته گاهی در سریال های روزپخش ممکن است فاصله میان تدوین و مرحله پست پروداکشن بسیار کوتاه گردد که احتیاج به هماهنگی دارد و خوشبختانه در پروژه زیرخاکی این هماهنگی وجود داشت.

سحرخیز در خاتمه در پاسخ به این پرسش که کدام سکانس فصل دوم زیرخاکی از حیث اقدامات پست پروداکشن وقت و انرژی بیشتری گرفت؟ گفت: سکانس هایی که مربوط به منطقه ها جنگی است وقت زیادی از ما گرفت چون جزئیاتی داشت که مورد تأکید کارگردان بود. سکانس هایی هم که داستان آن در شب رخ داده، اما در روز فیلمبرداری شده بودند هم از حیث اصلاح رنگ بسیار حساس و زمان بر بودند و تمهیدات ویژه ای را می طلبیدند.

به گزارش سلامت و شاد باشیم، علاوه بر پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، نادر فلاح، اصغر نقی زاده، امید روحانی و رایان سرلک که در فصل اول مجموعه تلویزیونی زیرخاکی نقش آفرینی نموده بودند، بازیگرانی همانند هومن برق نورد، نسرین نصرتی، خسرو احمدی، گیتی قاسمی، فروغ قجابگلی، ستاره پسیانی و اکبر رحمتی هم در فصل دوم به گروه بازیگران این مجموعه اضافه شدند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چم و خم های بردن زیرخاکی به 40 سال قبل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چم و خم های بردن زیرخاکی به 40 سال قبل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید