2 طرز تهیه حلیم گندم خانگی با انواع گوشت سفید و قرمز

به گزارش مجله سرگرمی، حلیم یا هلیم یکی از پرطرفدارترین و مقوی ترین غذاهای ایرانی و از جمله محبوب ترین وعده های افطاری در ماه مبارک رمضان است. حلیم دستور پخت های فراوانی دارد. اما 2 طرز تهیه حلیم گندم خانگی بیش از بقیه مرسوم هستند.

2 طرز تهیه حلیم گندم خانگی با انواع گوشت سفید و قرمز

طرز تهیه حلیم گندم خانگی با گوشت گوسفند

اصلی ترین دستور پخت حلیم گندم خانگی از قدیم الایام با گوشت گوسفند بوده است. اگر چه پخت این غذای مقوی که علاوه بر افطار در وعده صبحانه هم سرو می گردد با گوشت بوقلمون و مرغ هم هواداران زیادی دارد اما اگر بخواهیم یک دستور پخت سنتی حلیم را توضیح بدهیم به طرز تهیه با گوشت گوسفند می رسیم.

مواد لازم برای پخت حلیم گندم خانگی با گوشت گوسفند

گندم پوست کنده 400 گرم

گوشت ران، سردست یا ماهیچه گوسفند 300 گرم

پیاز یک عدد متوسط

کمی زردچوبه و مقداری نمک

روغن و دارچین به میزان لازم

طرز تهیه حلیم گندم خانگی با گوشت گوسفند

گندم ها را به مدت 5 یا 6 ساعت از شب قبل در آب بخیسانید. در گذشته از گندم با پوست برای پختن حلیم استفاده می کردند که بعد از پخت گندم باید پوست گندم را جدا می کردند اما امروزه گندم های آماده و پوست کنده و بسته بندی در فروشگاه های بزرگ موجود هستند. هر چه گندم ها بیشتر خیس بخورند و آب بیشتری جذب نمایند در مرحله پخت راحت تر می پزند. گوشت را به همراه پیازی که به چهار تکه تقسیم نموده اید (پیاز را ریز نکنید چون در مرحله پخت به گوشت می چسبد)، کمی زردچوبه و دو لیوان آب روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا آرام آرام خوب بپزد و به اصطلاح مغز پخت گردد. گندم را که از شب قبل خیس نموده اید در یک قابلمه جداگانه به همراه یک لیتر آب روی شعله ملایم گاز بپزید.

دانه های گندم باید آنقدر خوب بپزند که دانه های آن له گردد و شبیه پوره گردد، یادتان باشد گندم ها را حین پخت مرتب هم بزنید تا ته قابلمه نچسبند. اگر قبل از پخت گندم آب قابلمه ته کشید مقداری آب گرم به قابلمه اضافه کنید. گندم ها بعد از پخت باید آن قدر پخته باشند که به صورت یک مایع نسبتا غلیظ دربیایند و به اصطلاح شیره گندم ها کشیده گردد. حالا گوشت پخته شده را ریش ریش کنید و به گندم های پخته شده اضافه کنید.

مخلوط گوشت و گندم را روی شعله ملایم گاز آنقدر بپزید تا حسابی غلیظ گردد و جا بیفتد، در این مرحله مقداری نمک به مواد اضافه کنید. در حین پخت، مرتب گوشت و گندم را هم بزنید تا هم به ته قابلمه نچسبد و هم حلیم کشدار گردد. غلظت حلیم باید متوسط باشد، نه آنقدر غلیظ که سفت گردد و نه آنقدر رقیق که شل و آبکی به نظر برسد. در مرحله آخر هم مخلوط گوشت و گندم را با گوشت کوب برقی یا دستی بکوبید تا غلظت آن بیشتر گردد و حسابی جا بیفتد. نباید فراموش کنید که هر چه زمان پخت یشتر باشد، حلیم بیشتر جا می افتد و خوشمزه تر و کشدارتر می گردد.

حلیم را برخی با شکر و برخی هم با نمک میل می نمایند. برای تزیین نمک معمولا دارچین و کنجد و برخی هم پودر نارگیل استفاده می نمایند. برای روغن حلیم از روغن مایع، جامد، روغن حیوانی و کره می توانید بهره ببرید. بهتر است روغن را مقداری داغ کنید و حین سرو به اندازه یک قاشق مربا خوری یا غذاخوری روی هر کاسه بریزید.

طرز تهیه حلیم گندم خانگی با گوشت بوقلمون یا مرغ

طبق گفته افراد با تجربه و آشپزهای حرفه ای، قدیمی ترها حلیم را معمولا با گوشت بوقلمون هم می پختند، اما این در سال های اخیر پخت این غذای لذیذ با گوشت مرغ و در برخی مناطق با گوشت بلدرچین هم مرسوم شده است. دستور پخت حلیم با گوشت بوقلمون، مرغ و بلدرچین که در کشورهای عربی، شبه قاره هند و آسیای مرکزی به آن هریس یا هریسه می گویند دقیقا شبیه دستور پخت آن با گوشت گوسفند است.

نکته آشپزی حلیم خانگی با انواع گوشت

اضافه کردن شیر به حلیم یک فوت آشپزی در دستور پخت آن است. بعد از پختن و جا افتادن مخلوط گندم و گوشت و در حالی که هنوز قابلمه روی حرارت ملایم است می توانید به آن مقداری شیر اضافه کنید و به هم زدن ادامه بدهید. برای یکدست شدن بعد از اضافه کردن شیر آن را با میکسر برقی یا دستی هم حسابی هم بزنید تا یک ظرف حلیم صاف و یکدست داشته باشید. حین پخت می توانید یک عدد چوب دارچین به مواد اضافه کنید و بعد از پخت چوب را خارج کنید. یادتان باشد هر چقدر حلیم بیشتر روی شعله بماند و با حرارت کم چندین ساعت بپزد هم خوشمزه تر می گردد و هم ظاهر زیباتری هنگام سرو پیدا می نماید.

خواص غذایی حلیم

  • حلیم به دلیل داشتن گندم، علاوه بر خاصیت سیرنمایندگی بالا منبع بسیار خوب روی، منیزیم، آهن و نیاسین است به همین دلیل یک غذای مناسب برای وعده صبحانه و البته افطارهای ماه مبارک رمضان است.
  • حلیم به خاطر داشتن گندم و گوشت منبعی غنی از آهن به خصوص برای افراد مبتلا به کم خونی است.
  • بهتر است برای پخت حلیم از گندم سبوس دار بهره ببرید که به خاطر فیبر فراوانی که دارد باعث بهبود برخی از بیماری های دستگاه گوارش، سرطان روده و سینه می گردد. از سوی دیگر فیبر موجود در گندم سبوس دار با کاهش کلسترول خون، کاهش فشارخون، کنترل قندخون و کاهش احتمال لخته شدن خون باعث سلامت بهتر قلب و کاهش بیماری های قلبی می گردد. همچنین برای پیشگیری از یبوست و سرطان مثل سرطان روده بزرگ مفیداست.
  • گوشت بوقلمون منبع غنی از اسید آمینه حیاتی تریپتوفان است که در بدن انسان ساخته نمی گردد و به همین خاطر باید به وسیله رژیم غذایی به سلول های بدن برسد. تریپتوفان برای تنظیم الگوی خواب، پیشگیری از افسردگی و بهبود خلق و خو لازم است. کمبود تریپتوفان در بدن سبب کاهش ترشح هورمون سروتونین و در نتیجه بی خوابی، افسردگی، تحریک پذیری، اضطراب، و پایین بودن تمرکز می گردد.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

tour-canada.ir: تور کانادا | برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 24572

به "2 طرز تهیه حلیم گندم خانگی با انواع گوشت سفید و قرمز" امتیاز دهید

4 کاربر به "2 طرز تهیه حلیم گندم خانگی با انواع گوشت سفید و قرمز" امتیاز داده اند | 4.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 طرز تهیه حلیم گندم خانگی با انواع گوشت سفید و قرمز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید