تبدیل دندان به دایناسور کامل، یک کلاغ چهل کلاغ در اخبار موزه برزیل

به گزارش مجله سرگرمی، یک دیرینه شناس درباره اخباری که در برخی رسانه ها مدعی گردیده اند دایناسور کاملی که در کشورمان کشف گردیده در آتش سوزی موزه ملی برزیل از بین رفته است به خبرنگاران گفت: ابعاد این قضیه طی یکی دو روز اخیر کاملا مصداق یک کلاغ چهل کلاغ را پیدا کرد و دندان دایناسور به اسکلت دایناسور کامل دگردیسی یافت!

تبدیل دندان به دایناسور کامل، یک کلاغ چهل کلاغ در اخبار موزه برزیل

عرفان خسروی یادآور شد: این روزها همه خبردار شدند که چه اتفاقی برای موزه ملی برزیل در شهر ریودوژانیرو افتاده و همه بابت از بین رفتن بیشتر از 20 میلیون قطعه آثار تاریخی انسان شناسی، جانورشناسی و دیرین شناسی متاسف و متحیر شدند. در همان ساعات اولیه ای که این موزه طعمه حریق گردیده بود و خبرش در خبرگزاریهای بین المللی منتشر می شد نگرانی های شانزده هفده سال اخیر دوباره پیش چشمم آمد و به یاد دندان دایناسوری افتادم که طی این مدت به خاطر امانت سپاری آن به موزه ملی برزیل و شخص الکساندر کلنر احساس تاسف و ناراحتی داشتم.

وی شرح داد: من و دوست و استاد عزیز و بزرگوارم دکتر مجید میرزایی طی این سالها از تصمیمی که در سال 81 در سازمان زمین شناسی گرفته شد و با امانت این نمونه ارزشمند به موزه ملی برزیل موافقت کردند دلخور بودیم. طبیعی است که با شنیدن خبر ناگوار نابودی موزه ملی برزیل به فکر دندان دایناسوری بیافتیم که این روزها از بازگشت آن به کشور کاملاً ناامید گردیده ایم. متاسفانه این سالها کسی جز همان افراد حاضر در تیم پی جویی دایناسورها در سال 81 از این ماجرا اطلاع نداشت یا بهتر است بگوییم کسی به این موضوع اهمیتی نمی داد.

این دیرینه شناس تأکید کرد: البته در تمام مقاله های ترویجی که در نشریات علمی و عمومی مختلف به زبان فارسی نوشتیم، به این موضوع اشاره نموده بودیم و در مصاحبه هایی هم که درباره این موضوع با ما گردیده بود ناراحتی و دلخوری خودمان را اظهار نموده بودیم. اما وقتی که با یکی از رسانه ها درباره آتش سوزی موزه ملی برزیل و سرنوشت این دندان دایناسور صحبت کردم ناگهان خبر نابودی آن برای همه اهمیت پیدا کرد و در رسانه های مختلف و شبکه های اجتماعی بازتاب یافت.

خسروی ادامه داد: طی یکی دو روز اخیر متوجه شدم خبر ابعاد تازه ای پیدا نموده و حتی در شبکه های اجتماعی دوستان از من درباره دایناسور کاملی می پرسیدند که در کرمان پیدا گردیده و در موزه ملی برزیل نابود گردیده است! هر بار هم که اصل ماجرا و قضیه دندان را دوباره تعریف می کردم در پاسخ من عکس یکی از دایناسورهای برزیلی به نام اوشالایا را نشان می دادند و می گفتند این همان دایناسوری است که در کرمان پیدا گردیده! وقتی که منشا تمام خبرها را آنالیز کردم متوجه شدم یکی دو روز بعد از انتشار یادداشت من، یک باستان شناس نوشته من را بدون ذکر ماخذ منتشر نموده و بسیاری از خبرگزاری ها و روزنامه ها نیز ماجرا را از قول همین دوست باستان شناس نقل نموده اند. ابعاد این قضیه طی همین یکی دو روز کاملا مصداق یک کلاغ چهل کلاغ را پیدا کرد و دندان دایناسور به اسکلت دایناسور کامل دگردیسی یافت!

وی اضافه کرد: موضوع مهمی که فکر می کنم باعث دامن زده شدن به ابعاد چنین ماجرایی گردیده باشد عدم تفکیک حوزه های علمی از یکدیگر است. دوستان من که به طور تخصصی در فضای روزنامه نگاری مشغول هستند، با آگاهی نسبت به این موضوع در همان روز اول بازتاب درست و دقیقی از ماجرا ارائه دادند، اما موج دوم این خبر که همراه با حاشیه های غیر واقعی بود، از نقل قول غیر امانت دارانه ای شروع شد که فردی غیرمتخصص در فضای مجازی منتشر کرد و روزنامه نگاران غیرتخصصی که نسبت به تفکیک حوزه های مختلف علمی آگاهی نداشتند این خبر را تبدیل به ماجرایی کردند که از اصل موضوع فجیع تر است!

این دیرینه شناس توضیح داد: حتی برخی از این دوستان با بنده هم تماس گرفتند و خوشبختانه شرحات من را نیز بی کم و کاست و با دقت منتشر کردند ولی اصل خبر را از قول همان باستان شناس نقل کردند که نوشته من را در فضای مجازی بدون ذکر منبع بازنشر نموده بود. به نظر می رسد این اتفاق نشان دهنده نوعی بحران در فضای خبررسانی علمی است، از سویی افراد غیرمتخصص در زمینه های مختلف اظهار نظر می نمایند و کسی بابت صلاحیت چنین نظرهایی پرسشگری نمی کند بلکه خبرها صرفاً به دلیل اینکه جالب، تاسف بار یا هیجان انگیز باشند بازنشر می گردد.

خسروی در انتها گفت: رسانه هایی که با روزنامه نگاران حرفه ای سر و کار دارند گرچه خوشنام و معتبر باشند اما در چنین مواردی دقت نظری که در این قبیل رسانه ها وجود دارد، منبع رسانه های دیگر نخواهد بود. این موضوع در حقیقت مظلومیت روزنامه نگاری علمی را نشان می دهد که خط میانه همکاران روزنامه نگار نیز مرجعیت کم رنگ تری نسبت به افراد پرحاشیه و غیرمتخصص دارند.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

tour-canada.ir: تور کانادا | برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 2689

به "تبدیل دندان به دایناسور کامل، یک کلاغ چهل کلاغ در اخبار موزه برزیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل دندان به دایناسور کامل، یک کلاغ چهل کلاغ در اخبار موزه برزیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید