مگس های میوه مجهز به ناوبری فلکی!

به گزارش مجله سرگرمی، پژوهشگران موسسه فناوری کالیفرنیا دریافته اند که مگس های سرکه یا مگس های میوه با نشانه گذاری اجرام آسمانی و یا خورشید قادر به ناوبری فلکی هستند.

مگس های میوه مجهز به ناوبری فلکی!

به گزارش خبرنگاران و به نقل از گیزمگ، ناوبری فلکی یا اخترناوبری فن موقعیت یابی بر مبنای اجسام آسمانی است که در آن ناظر، با استفاده از سدس(ابزار ستاره شناسی)، ارتفاع اجسامی همچون خورشید و ماه و سیاره یا ستاره ای درخشان را اندازه می گیرد.

اکنون یک تیم از پژوهشگران موسسه فناوری کالیفرنیا برای کشف اینکه آیا مگس های میوه از نشانه های آسمانی مانند خورشید برای جهت یابی حین پرواز استفاده می نمایند یا خیر، مطالعه ای بر روی مگس های میوه انجام دادند. به این منظور پژوهشگران نخست یک دستگاه شبیه ساز واقعیت مجازی پرواز مگس میوه توسعه دادند.

در گام بعدی پژوهشگران آزمایشات خود را شروع کردند و یک ستاره مصنوعی را در قالب دیود نورافشان یا ال.ای.دی تغییر دادند و رفتار مگس های میوه را توسط آن دنبال کردند. آنها کشف کردند که مگس های میوه نور را در یک نقطه ایستا در میدان دید، ثابت نگه می دارند و از آن به عنوان هدایت برای پرواز مستقیم و صحیح استفاده می نمایند.

هنگامی که نور مصنوعی خاموش شد، به نظر رسید مگس ها توانایی خود را برای جهت یابی از دست دادند اما زمانیکه نور روشن شد، مگس ها بار دیگر به کار پیشین خود در جهت یابی ادامه دادند.

پژوهشگران کشف کردند که این مگس ها با استفاده از همین روش می توانند در طول شب تا 14.5 کیلومتر پرواز نموده و راهی برای زنده ماندن پیدا نمایند.

آنها همچنین دریافتند که مجموعه ای از سلول ها در بخش مرکزی مغز مگس ها وجود دارد که به آنها در ناوبری مبتنی بر نور یاری می نماید.

به همین منظور پژوهشگران تصمیم گرفتند تا کمی در نورون های این بخش از مغز مگس ها اختلال ایجاد نمایند. پس از انجام این کار آنها دریافتند که اختلال در نورون های بخش مرکزی مغز سبب گردیده تا مگس های میوه توانایی جهت یابی خود را از دست بدهند.

در حال حاضر دانشمندان امیدوارند درک بیشتری از نحوه عملکرد نورون ها به عنوان قطب نما در مگس های میوه به دست آورند.

این مطالعه در مجله Current Biology منتشر شد.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

tour-canada.ir: تور کانادا | برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 2283

به "مگس های میوه مجهز به ناوبری فلکی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مگس های میوه مجهز به ناوبری فلکی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید